Handelskammaren: Låt Stockholm gå först med privata arbetsförmedlare

Handelskammaren: Låt Stockholm gå först med privata arbetsförmedlare

Omkring 4 av 10 bemanningsföretag finns i Stockholm.

Därför menar Stockholms Handelskammare att arbetsförmedling via privata utförare först borde införas i huvudstaden.

- Det är logiskt att nyttja de resurser som redan finns för att göra ett seriöst försök att flytta matchning och förmedling från Arbetsförmedlingen, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Stockholm har 23 procent av Sveriges befolkning men hela 40 procent av alla vakanser. Nya beräkningar från Stockholms Handelskammare visar att den dåliga matchningen på arbetsmarknaden har lett till att 30 000 personer i Stockholms län är arbetslösa helt i onödan och att en bättre matchning hade kunnat ge en 18 miljarder kronor högre bruttoregionalprodukt för länet.

Därför menar Stockholms Handelskammare att det är dags att öppna för ett nytt system för arbetsförmedling, där fristående aktörer får spela en större roll.

- Arbetsförmedlingens åtagande är för stort, spretigt och otydligt. Det vore bra om myndigheten gjorde färre saker riktigt bra istället för att ha dagens väldigt breda ansvar, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Enligt UC finns det 6 021 företag inom ”Arbetsförmedling, bemanning och andra personalrelaterade tjänster” i Sverige. Av dessa återfinns 2 248 i Stockholm, omkring 37 procent.

Därför menar Stockholms Handelskammare att det vore logiskt att låta huvudstaden gå före och fullt ut öppna upp förmedling och matchning för privata utförare.

- Vi tycker att Sverige ska ta vara på de förutsättningar som redan finns i huvudstaden och dra nytta av den kunskap och gedigna erfarenhet som dessa företag förfogar över. Därför vore det naturligt att låta Stockholm gå före med matchning och förmedling via privata utförare och låta Arbetsförmedlingen ansvara för kontrolluppdraget, säger Andreas Hatzigeorgiou.