Handelskammaren: köp nya vagnar för trängselskattepengarna!

Stoppa trängselskatten nu och köp nya vagnar för pengarna! Det kräver nu Stockholms Handelskammare efter den senaste veckans kaos i kollektivtrafiken. Nya beräkningar visar att pengarna som satsas på trängselskatteförsöket skulle räcka mer än väl till att byta ut alla gamla vagnar i tunnelbanan och på pendeltågen. Totalt skulle det kosta mindre än 2,5 miljarder kronor – drygt hälften av de 3,8 miljarder som trängselskatteförsöket kostar. - De stora problemen i tunnelbane- och pendeltågstrafiken den senaste tiden beror på att man kör med gamla, uttjänta vagnar som borde ha skrotats för länge sedan. - Om staten velat få fler att åka kollektivt i stället för bil hade det varit betydligt bättre att satsa 3,8 miljarder på att förbättra kollektivtrafiken i Stockholm än på att införa en straffskatt på dem som måste köra bil, säger Anna Wersäll, biträdande direktör på Stockholms Handelskammare. - Därför måste försöket avbrytas och pengarna i stället satsas på kollektivtrafiken, avslutar Wersäll. Att ersätta de 140 gamla tunnelbanevagnar som tagits ur trafik på grund av bränder och andra incidenter med nya vagnar skulle kosta 1,3 miljarder kronor. Att byta alla de gamla pendeltågsvagnarna, som idag ger stora driftstörningar, skulle kosta 1,2 miljarder kronor. Kostnaden är beräknad på basis av uppgifter från SL. Högupplöst bild på Anna Wersäll kan laddas ned från http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Rapport om kollektivtrafiksatsningar bifogas i PDF, och kan även laddas ned från http://www.chamber.se/_upload/se/Om_oss/Rapporter/rapport_pa_sparet.pdf För mer info kontakta: Anna Wersäll, biträdande direktör, 070 580 89 04 Anna Kinberg Batra, informationschef, 070 991 83 55, anna.kinberg.batra@chamber.se