Handelskammaren besviken över att Östlig förbindelse bromsas

Handelskammaren besviken över att Östlig förbindelse bromsas

På en pressträff under dagen bekräftades att Miljöpartiet inleder ett samarbete med Alliansen.

En del av överenskommelsen innefattar att kommunen inte investerar i Östlig förbindelse under mandatperioden – något som Stockholms Handelskammare är mycket besvikna över.

- Stockholms utveckling bromsas när det saknas en komplett ringled. Det här är en investering som är absolut nödvändig, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare driver sedan tidigare kampanjen Gröna Länken som belyser och informerar om behovet av att färdigställa ringleden.

- Redan i dag är det periodvis trafikinfarkter och det riskerar att avsevärt förvärras eftersom Stockholm väntas växa med nästan ett helt Malmö fram till 2030. Då behövs en ringled som kan leda trafiken runt staden och ge effektivare flöden. Därför är det här ett stort felbeslut, säger Andreas Hatzigeorgiou.

- Här tycker jag att man missar chansen att leda ut trafik från innerstaden, förbättra arbetspendlingen mellan norra och södra länet och stärka kollektivtrafiken till exempel genom spår, säger Andreas Hatzigeorgiou.

- Elbilarna är redan här, elvägar är på gång och självkörande fordon kommer snart att synas på gatorna. Därför vore mycket bättre att satsa på en östlig förbindelse som vilar på nästa generations hållbara lösningar och förkorta stockholmarnas dagliga resor än att blunda för behovet av en komplett ringled, säger Andreas Hatzigeorgiou.