Daniella Waldfogel

Halverat strandskydd ger 95 000 bostäder

Befolkningen i Stockholms län växer snabbt och bostadsbristen förvärras för varje dag. Bostadsmarknaden har utvecklats till regionens allvarligaste tillväxthinder. En ny rapport från Stockholms Handelskammare visar att ett halverat strandskydd kan frigöra mark för 95 000 nya bostäder i Stockholms län.

- Stockholms höga befolkningsökning gör att det brådskar med reformer på bostadsmarknaden. Om strandskyddet halveras kan det byggas 95 000 bostäder i anslutning till befintlig bostadsbebyggelse, där det inte finns några restrik­tioner på grund av höga natur­värden. Det är därmed dags att reformera de rigida reglerna om strandskydd.

Det säger Stockholms Handelskammares bostadsexpert Daniella Waldfogel.

- För att Stockholmsregionen ska fortsätta vara det ekonomiska dragloket för Sverige måste också bostadsmarknadens funktionssätt förbättras, avslutar Daniella Waldfogel.

Rapporten i korthet:

• Minska strandskyddet till 50 meter. Nuvarande strandskydd på 100 meter, med möjligheter för myndigheterna att utöka det till 300 meter, är ofta inte motiverat med hänsyn till allmänhetens tillgänglighet till stränderna eller till skydd för särskilt skyddsvärd natur.
  • Renodla strandskyddet till att enbart säkra allmänhetens tillgänglighet till stränderna.
  • Skärp lagstiftningen för att förhindra att strandområden inhägnas och privatiseras.
  • Använd andra instrument än strandskydd för att freda skyddsvärd vattennära natur.

För ytterligare information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Bostadspotential i Stockholms läns kommuner om strandskyddet halveras:

Kommun                 Antal bostäder

Botkyrka3 500