Maria Rankka

Gör det lätt att göra rätt – arbetskraftsinvandring stärker svensk konkurrenskraft

Det måste vara lätt för företag att rekrytera internationell talang till Sverige. Annars tappar vi i konkurrenskraft. Arbetskraftsinvandring från länder utanför Europa bidrar med tio miljarder kronor årligen till svensk ekonomi. Under hösten har vi sett ett antal fall där tillämpningen av dagens arbetskraftsinvandringsregelverk leder till att stjärnprogrammerare som Tayyab Shabab och annan kompetens som Sverige behöver utvisas på grund av bagatellartade fel. Idag presenterades utredningen om arbetskraftsinvandring. Vi välkomnar förslaget om att företag ska kunna rätta till mindre fel i efterhand – ”Lex Tayyab” – även om vi gärna sett en mer långtgående förändring.

- Arbetskraftsbristen är påtaglig i många branscher i huvudstadsregionen. Företagen är beroende av att attrahera och behålla topptalanger från hela världen för att kunna fortsätta växa. Med begränsad arbetskraftsinvandring får vi företagsutvandring. Det skulle slå hårt mot svensk tillväxt.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, i en kommentar till utredningen om arbetskraftsinvandring.

- Det är bra att utredningen föreslår att företag som anställer arbetskraftsinvandrare ska kunna korrigera mindre fel i efterhand om de själva upptäcker felen. Utredningen borde dock ha gått längre och föreslagit att även fel som upptäcks av myndigheter ska kunna korrigeras retroaktivt eftersom det med dagens system är svårt att göra rätt. Det ska vara lätt att göra rätt, avslutar Maria Rankka.

För mer information kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.