Gärna fler cykelbanor, men utan fler köer och olyckor

Stockholms stads förslag till cykelplan för Stockholms innerstad riskerar att försämra för både bilarna, kollektivtrafiken och cyklisterna. Ett sammanhängande cykelbanenät i Stockholm är både välkommet och önskvärt, men förslaget att dra banorna i redan hårt trafikerade gator försämrar framkomligheten för övriga trafikanter och är direkt farligt för cyklisterna själva. Därför kritiserar Stockholms Handelskammare förslaget och föreslår samtidigt åtgärder för ökad säkerhet för cyklister. - Flera av hela landets hårdast belastade gator ligger i Stockholm och det är både olyckligt och farligt att dra fler cykelbanor mitt i dem som staden föreslår, säger Stockholms Handelskammares VD Peter Egardt i en kommentar. - Stockholm behöver fler och sammanhängande cykelbanor, men det är viktigt att de inte byggs i utan bredvid och utanför de hårdast trafikerade gatorna. Det är ett bättre alternativ för framkomligheten för samtliga trafikslag och det räddar dessutom liv. Det är också den inriktning på cykelbaneutbyggnaden som socialdemokraterna utlovade i valrörelsen 2002, påminner Peter Egardt. Stockholms förslag till ny cykelplan för innerstaden är nu ute på remiss och ska därefter behandlas av kommunfullmäktige. I sitt remissvar, som bifogas nedan, föreslår Stockholms Handelskammare även åtgärder för ökad trafiksäkerhet för cyklister och kommenterar förslaget närmare i detalj. För mer info kontakta: Peter Egardt, VD, 070 - 560 00 91 Anna Wersäll, trafikexpert, 070 - 580 89 04., anna.wersall@chamber.se Anna Kinberg Batra, informationschef, 070 - 991 83 55, anna.kinberg.batra@chamber.se Högupplösta bilder på Peter Egardt och Anna Wersäll kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se . Bilaga: remissvar Remiss av Cykelplan för Stockholms innerstad Stockholms Handelskammare har beretts tillfälle att yttra sig över ovanstående remiss. De stora bristerna i väg- och kollektivtrafiken har medfört att allt fler använder cykel som transportmedel. Det ökar också kravet på bra cykelbanor. Cykelplanens ambition att skapa ett sammanhängande cykelbanenät är därför bra. Handelskammaren anser dock att utbyggnaden i första hand ska ske på andra platser än de mest belastade gatorna. Trafikkontoret bör göra stora ansträngningar att hitta sådana alternativ där det är möjligt. Det finns gott om gator med lite eller ingen trafik, kajer, parker och liknande där cykelbanenätet kan byggas ut på ett sätt som ger god miljö och trafiksäkerhet för cyklisterna. Det var också den inriktning på cykelbaneutbyggnaden som socialdemokraterna utlovade i valrörelsen 2002. Den föreliggande cykelplanen saknar dock sådana ambitioner. Tvärtom föreslås en omfattande utbyggnad av cykelbanor på huvudgatunätet, även på sträckor där det finns bra alternativ. Cykelplanen har inte tagit sig an uppgiften på ett seriöst sätt. Den märkliga tekniken att visa grafer med olika skalor, som används på s 3 i rapporten, ger intryck av att cyklisterna är ungefär lika många som kollektivresenärerna och betydligt fler än bilisterna. I verkligheten går det 20 kollektivresenärer på varje cyklist. De flesta nya cyklister är före detta kollektivresenärer. De som byter från bil till cykel är relativt få. Det skulle behövas närmare 100 nya cyklister för att ersätta en buss, vilket säger något om det oproportionerligt stora utrymme cyklisterna får i det mycket begränsade trafikutrymmet i Stockholms innerstad. Från den utgångspunkten finns det all anledning att betvivla den samhällsekonomiska nyttan av att bygga ut cykelbanenätet i Stockholms begränsade och hårt utnyttjade gatunät. Att hävda samhällsekonomisk nytta av cykelbanor på grundval av beräkningar som gjort i Linköpings trafikmiljö visar cykelplanens bristande seriositet. Innan cykelbanorna på Sveavägen byggdes varnade Handelskammaren och Stockholm Nyttotrafikkommitté för en lösning där cyklisterna hamnar i farliga konflikter med högersvängande tung trafik. Det visar sig också att fem sådana dödsolyckor skett de senaste åren. I fallet Sveavägen vägrade den dåvarande majoriteten att diskutera en förläggning på Sveavägens parallellgator eller ens att lägga cykelbanan på den mycket breda gångbanan och samordna trafikljus för cyklar och gående. Båda lösningarna hade sparat liv och varit praktiskt fullt genomförbara. Det finns goda skäl att misstänka att många cykelbanor planeras uteslutande med syftet att försvåra framkomligheten för övrig trafik. Det tydligaste exemplet på detta är den lösning som valts för den norra delen av Birger Jarlsgatan. Om cykelbanan hade förlagts i Roslagsgatan i stället för i Birger Jarlsgatan hade cyklisterna fått närmare och lugnare väg mellan Roslagstull och Engelbrektsplan. Dessutom hade anslutningen till den befintliga cykelbanan vid Roslagstull blivit bättre och trafiksäkrare. Roslagsgatan var dessutom den lösning som föredrogs av tillfrågade cyklister och som de flesta cyklar idag. Cyklisternas dåliga regelefterlevnad är ett stort problem i stockholmstrafiken. Många cyklister saknar körkort och kan inte grundläggande trafikregler. Men även de som kan reglerna struntar förvånansvärt ofta i dem. Det är t ex synnerligen allvarligt att två av tre cyklar mot rött ljus. Handelskammaren anser att cykelplanen borde ha redovisat förslag till åtgärder mot cyklisternas trafikfarliga beteende. Mot bakgrund av att 50 mkr per år sätts av för cykelåtgärder borde det finnas medel för exempelvis en kampanj för bättre cykelvett. Kommentar till några av cykelplanens förslag till nya länkar Birger Jarlsgatan Handelskammaren anser att cykelbanan ska gå i Roslagsgatan, se ovan. Hamngatan och Stallgatan Utrymmet medger inte plats för cykelbana. Ett utmärkt alternativ till båda finns i Arsenalsgatan. Karlavägen Det finns inte plats för en cykelbana i gatan. Däremot finns det gott om plats och en utmärkt cykelmiljö i Karlavägens mittremsa. Sturegatan Cykelbanan kan med fördel dras i Humlegården eller i Brahegatan. Långholmsgatan Gatan är smal och har ett hårt trafiktryck. Det är inte möjligt att begränsa antalet körfält utan oacceptabla trafikeffekter. Det är tveksamt om det går att inrymma en cykelbana med bibehållet antal körfält. Drottningholmsvägen Gatan är mycket hårt trafikerad och tål inga inskränkningar i utrymmet för biltrafiken. Bra alternativ finns på parallellgator på båda sidor. Dalagatan Gatan är genomfart och en viktig förbindelselänk mellan Norra Bantorget och Vanadisvägen. Den fungerar som alternativ till och avlastning av Sveavägen, som har betydande framkomlighetsproblem. Det finns utmärkta alternativ för cyklisterna i Västmannagatan och Upplandsgatan. Rådmansgatan, Tegnergatan Rådmansgatan och Tegnergatan är viktiga förbindelser för biltrafiken mellan Sveavägen och Birger Jarlsgatan/Karlavägen. Kungstensgatan är en lugnare och bättre väg för cyklisterna. Engelbrektsgatan Engelbrektsgatan är kraftigt trafikerad och den viktigaste förbindelsen från Valhallavägen till Birger Jarlsgatan. Den är enkelriktad och det är därför synnerligen olämpligt med en motriktad cykelbana. Under alla förhållanden bör inte trafikutrymmet inskränkas ytterligare mellan Karlavägen och Birger Jarlsgatan. På den sträckan finns också ett utmärkt alternativ, då cykelbanan kan läggas i Humlegården. Det ger också en betydligt trevligare och trafiksäkrare miljö för cyklisterna. Folkungagatan Gatan är en viktig förbindelse mellan Stadsgårdsleden och Söderledstunneln. Denna förbindelse har utomordentligt stor betydelse för avlastning av Slussen. När ombyggnaden av Slussen kommer igång fordras maximal kapacitet för biltrafiken på hela Folkungagatan för att det inte ska bli fullständigt trafikkaos. Detta är inte minst viktigt för att klara busstrafiken från Nacka-Värmdö under ombyggnadstiden. Den cykelbana som redan har byggts har orsakat kraftigt motstånd från företagen utefter Folkungagatan, som har märkt av en klar försämring av omsättningen. Handelskammaren anser att den redan byggda cykelbanan ska flyttas till Stigbergparken och sedan fortsätta i Tjärhovsgatan – Katarinavägen. Odengatan Odengatan är smal, har busskörfält i gatumitt och många butiker med angöringsbehov. Den är dessutom en av de viktiga öst-västliga förbindelserna i innerstaden. Den tål inte ytterligare inskränkningar i trafikytorna. Den mycket näraliggande Surbrunnsgatan är ett bättre alternativ med en lugnare och trafiksäkrare miljö för cyklisterna.