​Förslag om 150  000 laddstolpar: Så många får din kommun

​Förslag om 150  000 laddstolpar: Så många får din kommun

Stockholms Handelskammare har föreslagit en satsning på att subventionera 150  000 laddstolpar med halva sin kostnad.

Baserat på en jämn fördelning av stolparna utifrån kommunernas befolkningsunderlag skulle den minsta kommunen, Bjurholm, få 36 laddstolpar.

- Om man vill minska utsläppen från vägtrafiken så behöver det bli enklare att ha elbil och skapas förutsättningar för en andrahandsmarknad i hela landet. Då behöver det finnas en grundläggande infrastruktur så att det går att ladda bilarna på publika platser över hela landet, säger Carl Göransson, näringspolitiskt expert.

I Stockholms Handelskammares rapport ”Nej till högkostnadståg” föreslås att satsningen på höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö stoppas.

Istället konstateras att det finns ett antal andra infrastrukturprojekt som vore mer motiverat att investera i.

Bland satsningarna finns bland annat ett förslag om att subventionera 150  000 laddstolpar med 50 procent av sin kostnad.

- Höghastighetsbanorna kostar väldigt mycket, har begränsade nyttor och är främst intressant för ett fåtal orter i södra Sverige. Vi tycker att det är bättre att satsa på fler projekt som fördelas bättre över landet och att samtidigt satsa ordentligt på laddstolpar. Då finns det potential att spara utsläpp på ett helt annat sätt än med de dyra höghastighetsbanorna, säger Carl Göransson.

I bifogad PDF framgår fördelningen av de 150  000 laddstolparna givet att dessa fördelas över landet baserat på kommunernas storlek.

- För oss är det viktigt att laddstolparna installeras på sådana platser att de blir publikt tillgängliga, exempelvis på mackar eller andra platser som allmänheten har tillgång till. Det är infrastruktur som måste finnas över hela landet om det rent praktiskt ska fungera att köra elbil, säger Carl Göransson.