Förlusten om EMA måste skapa krisinsikt

Förlusten om EMA måste skapa krisinsikt

Sverige och huvudstadsregionen förlorade i dag dragkampen om Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

EMA hade varit viktigt för att stärka huvudstadsregionen som medicinskt- och health tech-kluster. Huvudkontor som EMA skapar också viktiga spridningseffekter för den lokala ekonomin.

Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare kommenterar:

- Kampanjens glassiga broschyrer och färgglada reklamattiraljer har inte varit tillräckliga. Nederlaget om EMA visar att Sverige behöver ta itu med de problem och flaskhalsar som stör eller till och med förstör för nyetableringar. Den här processen var öppen, men hur många liknande etableringar har vi förlorat i dolda prövningar på grund av samma problem?

Vi har identifierat tre områden som nu måste prioriteras:

1. Lös bostadskrisen: Under EMA processen visade regeringen och kommunerna i huvudstadsregionen stor flexibilitet och var beredda att blockförhyra lägenheter åt de anställda, en service inga andra etableringar får. Att detta överhuvudtaget kom upp som ett alternativ och en nödvändighet visar på hur stora de strukturella problemen med bostadsmarknaden blivit. Att lappa och laga löser emellertid inte degrundläggande problemen, fler internationella investeringar riskerar gå oss förbi på grund av detta. Bostadsfrågan kommer i efterhand att framstå som en av de viktigaste anledningarna till att Sverige och Stockholm inte blev nästa säte för EMA.

2. Fixa förbindelserna: Flygförbindelserna från Stockholm-Uppsala har lyfts fram som ett hinder under processens gång. Arlanda behöver förstärkas. Att mitt i ansökningen för EMA välja att gå vidare med flygskatt var därför ett dåligt drag. Även tågförbindelserna måste bli bättre. Våra chanser att lyckas skulle öka avsevärt om Stockholm-Uppsala byggdes samman genom fyrspår.

3. Stärk huvudkontorsekonomin: Nya huvudkontor ökar behovet av välfungerande välfärd och kringtjänster som är viktiga för medarbetarna. Detta, i kombination med ett redan högt tryck på välfärdssektorn, innebär att Repaluu-utredningens förslag om vinstförbud skulle försämra framtida möjligheter. Möjligheten att locka global talang i Sverige måste också förbättras. De orimliga kompetensutvisningarna måste upphöra.

Maria Rankka:

- Just nu befinner vi oss i ett gynnsamt läge för att stärka Sverige och huvudstadsregionens konkurrenskraft. Många företag och andra aktörer funderar på att omlokalisera sina huvudkontor från Storbritannien i samband med Brexit. Där kan Stockholm-Uppsala bli ett tydligare alternativ om vi satsar på att bli en mer attraktiv plats för investeringar, huvudkontor och nyetableringar.

Se även: Maria Rankka och Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom, Stockholms Handelskammare, på Dagens Industris debattsida