Företagarna negativa i ny undersökning om företagsklimatet: "Utvecklingen behöver brytas"

Enligt Svenskt Näringslivs nya undersökning om lokalt näringslivsklimat sticker Stockholm ut.

När övriga landet ser positivt på utvecklingen anser företagen i Stockholm att näringslivsklimatet försämrats senaste fem åren.

Maria Rankka, vd på Stockholms Handelskammare, anser att undersökningens svar bör tas på stort allvar.

- Huvudstadsregionen är Sveriges tillväxtmotor och då är det självfallet oroväckande att företagens svar ger en så negativ bild av det lokala näringslivsklimatet. Sedan 2014 har Stockholm tappat 101 placeringar på rankingen och den utvecklingen behöver brytas, säger Maria Rankka.

Enligt undersökningen uppger 27,59 procent av företagen i Stockholm att utvecklingen varit negativ senaste fem åren, jämfört med rikssnittet på 13,94 procent.

Bara 10,92 procent av företagen i Stockholms stad ser utvecklingen som positiv. För övriga riket är samma siffra 27,41 procent.

- Stockholm som stad tävlar i första hand mot andra storstäder i omvärlden och det är i grunden positivt. Samtidigt ställer det höga krav för att vi ska kunna stå oss i en knivskarp global konkurrens om talanger och investeringar. Företagen plågas av en stor brist på personal, så att stoppa kompetensutvisningarna och förbättra tillgången på arbetskraft skulle göra stor skillnad för företagen i Stockholm, säger Maria Rankka.

- Vi ser även ett stort behov av att arbeta bort de flaskhalsar som finns i form av den stora bostadsbristen och de historiska underinvesteringarna i infrastruktur. Det bromsar företagens förmåga att nå sin fulla potential och därför krävs det politiska omtag i dessa frågor, gärna med en bred politisk uppslutning som skapar långsiktiga spelregler, säger Maria Rankka.