Fjäderstorm över Kulturfestivalen

Fjäderstorm över Kulturfestivalen

När Stockholms Kulturfestival går av stapeln den 16–21 augusti är det mest spektakulära inslaget utomhusföreställningen Place des Anges (Änglarnas torg) i årets franska tema. Med ett 20-tal änglar på höghöjdslinor och en storm av fjädrar flyger de in över Gustav Adolfs torg den 16 och 17 augusti.

Föreställningen har väckt stor uppmärksamhet vid gästspel på Piccadilly Cirkus i London och som öppningsceremoni när Marseille-Provence var europeisk kulturhuvudstad 2013. Nu kommer kompaniet, med konstnärlige ledaren Stéphane Girard i spetsen, till Stockholm för att fylla Gustav Adolfs torg med fjädrar, akrobatik och dans från linbanor mellan hustaken.

Föreställningen presenteras i samarbete med Stockholms Handelskammare.

- Stockholm är en stark kulturstad, men det finns utrymme för mer spektakulära kulturevent i stadsmiljön. Place des Anges är ett utmärkt exempel på detta, säger Maria Rankka, VD för Stockholms Handelskammare.

- Place des Anges kommer nu till Stockholm för första gången, 25 år efter att totalcirkusen Archaos under ledning av Pierrot Bidon chockade och charmade 90-talets kulturliv. Place des Anges blev Pierrots sista föreställning innan han avled 2011. Legenden Pierrot älskade Stockholm och ler nu i sin himmel över att änglarna landar på Gustav Adolfs torg i augusti, säger Stéphane Girard, konstnärlig ledare och medskapare av Place des Anges.

För ytterligare information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Om Place des Anges

Föreställningen är skapad av Pierrot Bidon och Stéphane Girard.

Pierrot var den legendomspunne ledaren av franska totalcirkusen Archaos som chockade och charmade Stockholm och världen med sina motorcyklar och motorsågar under 90-talet. Place des Anges blev Pierrots sista produktion innan han avled 2011.

Var: Stockholms kulturfestival, Gustav Adolfs torg, Stockholm
När: 16 och 17 augusti 2016, kl. 22.00
Hur: Fri entré

Stockholms Kulturfestival har fri entré, pågår 16–21 augusti och erbjuder något för alla åldrar. Under våren och sommaren släpps hela festivalens omfattande program. Årets festivaltema är Frankrike och presenteras i samarbete med Institut Français.

Mer information: www.kulturfestivalen.stockholm.se
Presskontakt:
Terese Bonnevier, terese.bonnevier@stockholm.se, 076-123 19 94.