Fördjupande siffror bifogas som PDF.

Färre arbetade timmar i landet - hotell och restaurang i Stockholms län sticker ut

Under årets tredje kvartal föll antalet arbetade timmar med 5,3 procent jämfört med samma period året innan.

Det är den största minskningen sedan finanskrisen 2009 och allra tydligast är tappet inom hotell- och restaurangbranschen - i synnerhet i Stockholm.

- Det är stora sektorer som gått på sparlåga över två hela kvartal och nu börjar dessutom de statliga stöden löpa ut samtidigt som restriktionerna förlängs. Det är överhängande risk för att det leder till ytterligare arbetslöshet, säger Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.

Antalet arbetade timmar i landet föll med 4,8 procent under andra kvartalet och 5,3 procent under tredje kvartalet, detta jämfört med motsvarande kvartal året innan. Det visar ny data från SCB som Stockholms Handelskammare analyserat.

I Stockholms län minskade antalet arbetade timmar med 5 procent under kvartal två och fyra procent under kvartal tre.

Hotell- och restaurang står för en betydande del av tappet. Under andra kvartalet minskade antalet arbetade timmar i sektorn med 40 procent i Sverige och 47 procent i Stockholms län jämfört med samma kvartal i fjol.

Motsvarande siffror för tredje kvartalet skrivs till minus 24 procent för landet och minus 36 procent i Stockholms län.

- Att antalet arbetade timmar faller markant är tyvärr en rätt väntad utveckling när vi vet att beläggningen på hotell är en bråkdel av det normala. I juli gick det statliga omställningsstödet ut och snart försvinner även andra insatser som understödjer jobben. Därför finns det goda skäl att oroa sig för att fler inom hotell och restaurang förlorar jobbet, säger Stefan Westerberg.