Fördjupande data för landet, fler branscher och län bifogas som PDF.

Exklusiv data: Arbetslösheten i hotell-, restaurang- och kulturbranschen slår hårt mot Stockholm

Stockholms Handelskammare har analyserat data från Arbetsförmedlingen som visar utvecklingen av arbetslöshet efter yrkesområde.

Hårdast har anställda inom hotell-, restaurang- och kulturbranschen drabbats – i synnerhet i Stockholms län.

- Stockholm är en stad där en viktig del i attraktionskraften är att uppleva kultur, musik eller idrottsevenemang. När restriktionerna stänger ner evenemangen så dras även hotell, restauranger och taxibranschen med i fallet, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Antalet arbetslösa i Sverige inom yrkesområdet hotell, restaurang och storhushåll har ökat med 44 procent under en tidsperiod från 1 mars till sista juli jämfört med nivåerna som förelåg i februari.

Andra stora sektorer som är relevanta för besöksnäringen är kultur och transport.

Där noteras arbetslöshetsökningar på 33 procent för transportsektorn och hela 80 procent för kultur, media och design.

- Restriktionerna har slagit stenhårt mot verksamheter som är beroende av publik och där är kultur- och nöjesevenemang en väldigt tydlig illustration av problematiken. Det är ganska uppenbart att en sektor som stått stilla sedan i mars får väldigt många arbetslösa, säger Stefan Westerberg.

I Stockholms Handelskammares analys finns en fördjupad analys av hur arbetslösheten inom hotell och restaurang, transport och kultur, media och design utvecklats i alla Sveriges län.

Stockholms län sticker ut med 118 procent fler arbetslösa inom kultur, media och design, 72 procent fler arbetslösa inom hotell och restaurang samt 59 procent fler arbetslösa inom transport.

-  Besöksnäringen är ett ekosystem. Stockholm är en väldigt spännande evenemangsstad, men när evenemangen stannar så minskar intresset för att resa och bo i staden också. Kultur, nöje och idrott är helt enkelt en vital del av huvudstadens dragningskraft som just nu är stängd, säger Stefan Westerberg.

- Det är stora volymer människor som blivit arbetslösa och därför har det varit nödvändigt att skjuta till omställningsstöd och riktade kulturstöd. Det kan för stunden bevara företagen, alltså infrastrukturen för jobben, men jag tror att det är först när restriktionerna lättar som folk kan komma tillbaka i arbete, säger Stefan Westerberg.

Fördjupande data bifogas som PDF.