Efter Lagrådets sågning: Stockholms Handelskammare uppmanar regeringen att dra tillbaka förslaget

Lagrådet ger regeringens förslag om vinstbegränsning i välfärden omfattande kritik.

Stockholms Handelskammare instämmer i kritiken och menar att regeringen snarast bör backa från förslaget.

- I dagsläget skapar förslaget onödig osäkerhet och det minskar privata aktörers möjligheter att investera i välfärden, säger Maria Rankka, vd på Stockholms Handelskammare.

Lagrådet skriver bland annat att ”konsekvenserna av om utredningen missbedömt verkningarna av vinstbegränsningarna kan uppenbarligen bli högst oönskade”.

Vidare konstaterar man att ”både när det gäller konsekvensanalysen och utformningen av detaljerna kring vinstbegränsningen får, sammanfattningsvis, det nu framlagda förslaget anses ofullständigt som beredningsunderlag”.

Förslagen kan vara i strid med såväl den kommunala självstyrelsen som näringsfriheten, enligt Lagrådet.

- Kritiken är så pass omfattande att det vore oansvarigt att inte lyssna på Lagrådet och dra tillbaka förslaget. Det skulle också lätta på den oro som i dag finns hos välfärdsföretagen och skulle förstärka intresset att investera i välfärden, säger Maria Rankka.

Stockholms Handelskammare har tidigare visat på en demografisk förändring som gör att befolkningen växer snabbt i så väl de yngsta som de äldsta åldersgrupperna. Siffror går att ta del av via denna karta.

- Det är en utveckling som ökar behovet av nya investeringar i välfärden. Här ser vi att privata aktörer skulle kunna göra en stor och viktig insats, men det är så klart svårt att investera när regeringen hotar med vinstförbud. Därför vore det rimligt att regeringen tog ansvar och drog tillbaka det här förslaget, säger Maria Rankka.