Efter het sommar svalnar hotellmarknaden även utanför Stockholm: "Trycket minskar när vi passerat semestrarna"

Efter en stark sommar noteras en dipp under september månad för hotellen utanför Stockholms län.

Samtidigt har hotellen i huvudstadsregionen det fortsatt tungt och redovisar 55 procent lägre intäkter jämfört med september 2019.

– Det är inte förvånande att trycket minskar när vi passerat semestrarna och det internationella resandet ännu inte kommit igång. Att restriktionerna nu lättats och evenemangssektorn kommer igång borde däremot ge positiva effekter på hotellen under kommande månader, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Hotellen i Sverige exklusive Stockholm hade under juli intäkter i paritet med juli 2019 och under augusti månad låg dessa hotell endast 7 procent under 2019 års nivå.

Stockholms Handelskammare har genom data från Benchmarking Alliance analyserat utvecklingen i hotellsektorn och denna september månad skrivs intäkterna till 940 miljoner kronor, vilket är 22 procent under de 1 199 miljoner kronor som noterades i september 2019.

Trots att september blev en svagare månad jämfört med sommarmånaderna så utgör den ett stort framsteg jämfört med september 2020 då intäkterna var hela 45 procent under den nivå som förelåg i september 2019.

– Sommarsäsongen var stark givet världsläget och trots att det här var en svagare månad så ser förutsättningarna framåt bättre ut än på otroligt länge. När evenemang, nattliv, idrott och annat rullar igång så ökar också människors rörlighet och det ska vara bra för hotellens affärer, säger Stefan Westerberg.

Hotellen i Stockholms län noterades för 423 miljoner i intäkter, vilket är hela 55 procent lägre än september 2019 års siffra på 942 miljoner kronor.

Sammantaget tog svenska hotell in 1 363 miljoner kronor denna september. Det ska jämföras med 2 141 miljoner i september 2019 och 904 miljoner kronor i september 2020.

– Det är uppenbart att uppförsbacken för hotellen i Stockholm fortfarande är rätt så brant. Huvudstadsregionen har en klart större exponering mot internationella marknader och när flyget går på sparlåga så blir det naturligtvis ett sänke för intäkterna och en plåga för länets hotellmarknad. Därför känns det riskabelt att en del stödåtgärder fasas ut nu, säger Stefan Westerberg.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se