Bygg ut cykelbanorna i Stockholms län

Bygg ut cykelbanorna i Stockholms län

Elcykeln får en allt större betydelse vid arbetspendlingen. Med elcykel tar man sig fram både snabbare och längre. I år spår branschen att försäljningen av elcyklar kommer att fördubblas. Handelskammarens nya rapport visar att pendlingsradien runt Stockholm ökar avsevärt om man pendlar 30 minuter med elcykel. Inom pendlingsradien hamnar flera stora tillväxtområden, där tiotusentals bostäder byggs eller planeras, exempelvis Nacka Forum, Farsta, Älvsjö och Sundbybergs centrum.

- Elcykeln är i många fall det snabbaste fortskaffningsmedlet i rusningstrafik. Det är dags att politiken tar höjd för elcykelns frammarsch och genomför en storskalig utbyggnad av cykelbanorna i Stockholms län. Dagens cykelbanor duger inte åt snabba elcyklar.

Det säger Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

Stockholms Handelskammares sju punkter för en bättre cykelinfrastruktur:

• Sjösätt en storskalig utbyggnad av cykelbanor i hela Stockholms län och anpassa cykelinfrastrukturen till elcykling.
  • Snöröj och städa cykelbanorna.
  • Skapa smarta trafikljus som känner av vilket fordon som närmar sig. Detta kan underlätta för cyklister.
  • Tillåt högersväng vid rött.
  • Underlätta körningar för godstransporter nattetid genom tysta hybridlastbilar. Detta underlättar trygghet och framkomlighet för cyklister.
  • Bygg parkeringsgarage för cykel-tågpendlare.
  • Bygg kapacitetsstarka cykelstråk genom grönområden istället för att klämma in cykelbanor på eller intill existerande vägar.

Fakta om cykelrapporten:

• Stockholms Handelskammares cykelrapport innehåller en restidsmätning med elcykel, cykel och bil längs två av de vanligaste cykelstråken i regionen: Nacka - Stockholms Central och Bromma - Stockholms Central. Restiden med elcykel är betydligt kortare än med vanlig cykel på samma rutt. I rusningstid är elcykeln också i flera fall mycket snabbare än en resa med bil.

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.