Lotta Andersson

Bygg ut båtpendlingen i Stockholms län

Trafikstockningarna i huvudstadsregionen ökar. Samtidigt ligger vattenvägarna i stort sett outnyttjade. Stockholms Handelskammare visar i en ny rapport att båtpendling skulle kunna lösa en hel del av trafikproblemen det är därför hög tid att bygga ut trafiken på Stockholms vatten.

- Båtpendling är ett miljösmart och urbant sätt att ta sig till jobbet. Det är dags att politikerna på allvar börjar planera för en radikal utbyggnad av båtpendlingen.

Det säger Lotta Andersson, utredare på Stockholms Handelskammare.

- Det behövs en regional planering för att skapa bytespunkter mellan kollektivtrafik på vatten och övriga färdmedel såsom buss, tunnelbana samt pendeltåg. Det är en viktig nyckel för att få människor att förändra invanda pendlingsmönster och ge fart till båtpendling året runt, avslutar Lotta Andersson.

Fakta om Handelskammarens båtpendlingsrapport:
1. Viksjö-Alvik
2. Nockeby-Alvik
3. Ekerö-Norsborg
4. Lidingö - Nacka strand
5. Sundbyberg – Munkbrohamnen
6. Hägernäs strand - Norra Djurgårdsstaden
7. Tollare strand – Slussen
8. Nobel Center – Slussen

Korta linjer:
9. Klara Mälarstrand – Kungdholmstorg
10. Gröndal – Lilla Essingen
11. Kristineberg – Lilla Essingen
12. Årsta – Skanstull
13. Årsta - Marievik/Liljeholmskajen
14. Djursholm – Lidingö
15. Sollentuna - Danderyd

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.