Bygg järnvägar där folk bor! - Ostlänken borde redan varit byggd

- Det är fullkomligt obergripligt att Ostlänken inte redan är byggd och färdig, sade Peter Egardt, VD Stockholms Handelskammare, vid ett seminarium i Visby under måndagen. Restiden med järnväg mellan Stockholm och Norrköping är i dag ofta uppemot en timme och 45 minuter. Det är obetydligt snabbare än vad som var fallet 1970. - Med Ostlänken skulle resandetiderna kunna förkortas till strax under en timme. Det är det som avgör om regionerna kan växa mer samman eller ej. En mer integrerad storregion skulle bli en av Europas mest slagkraftiga och skapa betydande mervärden för alla människor som bor mellan Linköping och Stockholm. Ostlänken kallas en dubbelspårsjärnväg mellan Järna och Linköping, som ännu bara finns på planeringsstadiet. Med Ostlänken skulle Stockholmsregionen knytas samman med den Fjärde Storstadsregionen (Norrköping-Linköping). En bra bit över tre miljoner människor bor inom de berörda områdena. - Regeringen bör självfallet prioritera en utbyggnad av järnvägstrafiken i de delar av Sverige där det finns många människor och en ökande efterfrågan på tätare och snabbare tågtrafik. Regeringen bör därför tillse att tillräckliga medel avsätts i statsbudgeten och instruera Banverket att prioritera järnvägsutredningen om Ostlänken, så att denna kan vara klar tidigt under 2007. Regeringens tillåtlighetsprövning bör därefter påskyndas så mycket som över huvud taget är möjligt. Då kan en byggstart ske 2009. Varje krona som satsas på Ostlänken kommer att betyda tiofaldigt mer för tillväxten än vad t.ex. investeringarna i Bottniabanan kan generera, avslutade Peter Egardt. Högupplöst bild på Peter Egardt kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se