Billström måste stoppa regeringens falskspel om Stockholm!

I går 7 november presenterades Vägverkets och regeringens reviderade planer för väginvesteringar under åren 2004 – 2015, som innebär att viktiga väginvesteringar i stockholmsregionen inte blir av eller skjuts på framtiden när det så kallade Trollhättepaketet genomförs. Måbyavfarten, som förbättrar trafiken till Arlanda, försvinner helt i planen och upprustningen av E 18 Hjulsta-Ulriksdal skjuts på framtiden. - Att regeringen omfördelar resurserna för väginvesteringar demonstrerar tydligt regeringens ointresse för Stockholms utveckling, säger Peter Egardt i en kommentar till beslutet. - Vägverkets beslut innebär att investeringar uppgående till mer än 2 miljarder förskjuts eller försvinner. Inte nog med att stockholmarna tvingas betala trängselskatt för att trafikera innerstaden fr o m den 3 januari nästa år – nu tar regeringen till och med och drar in ytterligare miljardbelopp från regionen. Det får negativa effekter för hela landet. - Det som i stället krävs är högre anslag till regionen. Avstängningen av körfält på Essingeleden ger redan i dag stora negativa konsekvenser för trafiken. Det krävs en tidigare byggstart av flera vägobjekt, inkluderande både Västerleden och Österleden. Inte lägre anslag och ytterligare förseningar. Nu efterlyser Handelskammaren åtgärder från stockholmspolitikerna mot trafikproblemen och regeringens nedprioritering av huvudstadsregionen. - Stockholms finansborgarråd Annika Billström har tidigare uttalat att uppgörelsen om trängselskatten mellan socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister ”ska kosta” regeringen. Nu ser vi resultatet. Som vanligt är det stockholmsföretagen och invånarna i vår region som får betala. Det är dags för konkreta åtgärder från stockholmspolitikerna för att påverka kollegorna i regeringen. Upp till bevis, Annika!, avslutar Peter Egardt. Information om Vägverkets reviderade plan finns på http://www.vv.se/templates/Pressrelease____14171.aspx Högupplöst bild på Peter Egardt kan laddas ned från http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/