Allmänheten redovisar svagt förtroende för januaripartiernas förmåga att hantera kriminalitet

Allmänhetens förtroende för regeringens och samarbetspartiernas förmåga att hantera trygghets- och säkerhetsfrågor är lågt.

Det visar en helt ny undersökning från Stockholms Handelskammare.

- De senaste årens grova publika brott i form av skjutningar, sprängdåd och personrån påverkar tyvärr Stockholm och Sveriges attraktionskraft negativt. Därför är det av största vikt att ta signalerna på allvar och prioritera trygghetsfrågorna – för det går att vända skutan, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Sammantaget har 2030 personer svarat på den undersökning som Novus utfört åt Stockholms Handelskammare. Den visar tydligt på ett folkligt intresse för att prioritera lag och ordning.

Sammantaget svarar 83 procent att det är viktigt eller mycket viktigt att prioritera sakfrågan och det innebär att på en skala mellan 1 och 5 – där 3 är godkänt – så får frågan 4,40 i medelbetyg.

Samtidigt är betyget för de fyra samarbetspartiernas hantering av sakfrågan svagt.

Snittbetyget stannar på 2,21 och 57 procent redovisar ett lågt eller mycket lågt förtroende. Andelen som har högt eller mycket högt förtroende är 15 procent.

Även när det kommer till att identifiera och straffa brottslingar är betyget svagt – 2,07 i medelbetyg och 60 procent som redovisar ett lågt eller mycket lågt förtroende. Samtidigt uppger endast 12 procent att man har högt eller mycket högt förtroende.

- Politiskt finns det en stor enighet om att det behövs fler poliser och det har tillkommit många utbildningsplatser. Dessvärre fylls inte platserna, allt för många poliser slutar i förtid och det faktiska antalet poliser har stått och stampat under en längre tid. Samtidigt tror vi att det vore värdefullt om socialtjänsten kunde stärkas upp också. I dessa frågor borde rikspolitiken med gemensamma krafter kunna göra mer, säger Andreas Hatzigeorgiou.

- Planerna på att göra utbildningen för ordningsvakter radikalt mycket dyrare utgör ett problem eftersom det är dåligt tajmat. Ordningsvakterna har en viktig roll att fylla och behövs i dag som ett trygghetsskapande komplement till polisen, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Undersökningen från Novus bifogas som PDF.