Åtgärda Stockholms stadsbrist!

Bygg mer stad i Stockholm! Det är budskapet i rapporten ”Åtgärda Stockholms stadsbrist”, som presenteras av Stockholms Handelskammare i dag. Med rapporten vill Handelskammaren väcka debatt om bostadsbyggandet i Stockholm, genom att ge konkreta exempel på möjlighet till nybyggnad och utmana Stockholms Stads beslut om att inte bygga på oanvänd mark. Rapporten är skriven och förslaget framtaget av Jerker Söderlind, arkitekt MSA och teknologie doktor vid KTH, Centrumfunktion. -Stockholm lider brist på både bostäder och stadsbebyggelse och båda behövs för att regionen ska kunna växa. Men att, som Stockholms stad har beslutat, bara bygga på redan använd mark hotar näringslivet och möjliggör för lite nya bostäder. Årstafältet är bara ett av flera områden i Stockholm som skulle bli både vackrare och mer trivsamt av stadsbebyggelse. -Denna rapport åskådliggör hur man kan bygga en stad på Årstafältet – ett område lika stort som Gamla Stan. En stad lika attraktiv som innerstaden i bästa tänkbara kollektivtrafikläge, men som i dag är mest känt för blåsten och närheten till trafikleder. Att möjliggöra en levande stadsdel där skulle göra stor nytta för tillväxten och livskvaliteten i Stockholm, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare. Rapporten kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/varapublikationer/rapporter/ Där kan även ytterligare bakgrundsmaterial laddas ned. Pressbilder på årstafältet kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/arstabilder/ Högupplöst bild på Peter Egardt kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se .