​79 925 privata jobb i Sverige har inte tillsatts - Stockholm i särklass hårdast drabbat

79 925 jobb inom privat sektor i Sverige har inte kunnat tillsättas under år 2017.

Stockholm är ensam region om att ha en avsevärt större mängd lediga jobb än sin andel av den svenska befolkningen.

- Den historiskt stora kompetensbristen drabbar särskilt huvudstadsregionen, säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har analyserat antalet lediga jobb inom privat sektor. Helåret 2017 fanns 79 925 lediga jobb i privat sektor, vilket är en påtaglig ökning jämfört med tidigare år.

Av dessa jobb återfinns 37 procent i Stockholm, en region som utgör 23 procent av befolkningen.

Det innebär att Stockholm får ett indexvärde på 1,61 i en beräkning där 1,0 innebär att regionens storlek och andel av kompetensbristen är lika stora. Övriga regioner har ett indexvärde som ligger under 1,0.

- Med tanke på att Stockholm är landets tillväxtmotor finns det skäl att vara bekymrad när bristen på personal så tydligt drabbar regionen. När näringslivet inte kan rekrytera så blir det också betydligt svårare att växa och utvecklas. I förlängningen är det ett nationellt problem om tillväxtmotorn börjar hacka, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Sedan år 2014 har antalet lediga jobb i privat sektor ökat från 54 945 till cirka 79 925. En ökning med 45,5 procent.

Under samma tid har de lediga jobben i Stockholm ökat med cirka 55 procent, från 19 064 till 29 653.

- Stockholm har haft en väldigt stark tillväxt och kompetensbristen är uppenbart större och antalet lediga jobb växer också snabbare. Därför borde politiken sätta stopp för kompetensutvisningarna, förenkla för företagen att rekrytera global talang samt satsa på utbildning, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Indextabeller:

Rangordning Antal lediga jobb, privat sektor, år 2017 Index
1. Stockholms län 1,61
2. Västsverige 0,9
3. Småland och öarna 0,88
4. Sydsverige 0,87
5. Norra Mellansverige 0,83
6. Östra Mellansverige 0,82
7. Övre Norrland 0,6
8. Mellersta Norrland 0,5
Rangordning Region Lediga jobb (privat sektor) år 2017 Procent av arbetskraftsbristen Procent av befolkningen
1. Stockholm 29 653 37 % 23 %
2. Västsverige 14 650 18 % 20 %
3. Östra Mellansverige 10 927 14 % 17 %
4. Sydsverige 10 438 13 % 15 %
5. Småland och öarna 5 610 7 % 8 %
6. Norra Mellansverige 4 179 5 % 6 %
7. Övre Norrland 2 567 3 % 5 %
8. Mellersta Norrland 1 900 2% 4 %

Källa: SCB, 2017

Län i respektive region:

Stockholm: Stockholm.

Västsverige: Västra Götaland, Halland.

Östra Mellansverige: Uppsala, Södermanland, Östergötland, Örebro, Västmanland.

Sydsverige: Skåne, Blekinge.

Småland och öarna: Jönköping, Kronoberg, Kalmar, Gotland.

Norra Mellansverige: Värmland, Dalarna, Gävleborg.

Övre Norrland: Västerbotten, Norrbotten.

Mellersta Norrland: Västernorrland, Jämtland.

Lediga jobb i privat sektor - utveckling över tid:

Källa: SCB, 2017