Bilaga bifogas som PDF.

35:e raka veckan där Stockholms arbetslöshet ökar snabbare än rikets: "Påverkar hela landets ekonomi"

För 35:e raka veckan ökar arbetslösheten snabbare i Stockholms län än i landet som helhet.

Det visar en ny analys från Stockholms Handelskammare.

- Pandemin har slagit stenhårt mot täta miljöer med inslag av resande, evenemang och en stor tjänstesektor. Det har drabbat Stockholm som jobb- och tillväxtmotor synnerligen hårt och det är ett problem som påverkar hela landets ekonomi, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Under de senaste tio åren har Stockholm svarat för cirka 40 procent av Sveriges totala tillväxt och skapat cirka hälften av alla nya jobb i näringslivet i Sverige. Utvecklingen i huvudstadsekonomin påverkar således hela landet och har stor betydelse för Sveriges välstånd.

Under pandemin har utvecklingen varit radikalt annorlunda. Sedan vecka 12 har Stockholms län haft en konsekvent högre procentuell ökning av veckovisa nyinskrivna arbetslösa än Sverige som helhet.

- En betydande del av stadens arbetsmarknad är kopplad till den del av tjänstesektorn som bygger på att människor resor och träffar andra människor. Den delen av ekonomin har drabbats hårt av restriktionerna och riskerar nog att drabbas ytterligare nu när restriktionerna skärps ännu mer, säger Stefan Westerberg.

Under vecka 46 noterades en 35 procent högre nivå av nyinskrivna arbetslösa i Stockholms län jämfört med samma vecka i fjol. Motsvarande siffra för landet som helhet var 18 procent.

Det innebär att arbetslösheten vuxit snabbare än rikssnittet under 35 raka veckor i Stockholms län.

Under hela tidsperioden för pandemin, från vecka 12 till vecka 46, har Stockholms län noterats för 83 procent högre nivå av nyinskrivningar hos arbetsförmedlingen samtidigt som Sverige som helhet har 54 procent högre nivå.

- Just nu är utvecklingen mycket mörk, negativ och oroande. Vissa sektorer är i dag extremt hårt pressade av en lång period med restriktioner som dessutom förstärkts ytterligare. Därför hoppas vi att regeringen också förstärker omställningsstödet och korttidspermitteringarna så att chanserna till en återhämtning bortom pandemin blir bättre, säger Stefan Westerberg.