27 svenska företag på Forbes lista över de 2 000 största globala företagen

27 svenska företag på Forbes lista över de 2 000 största globala företagen

Sverige har 27 företag på Forbes nya lista över världens 2 000 största globala företag.

Det är en marginell förbättring jämfört med tidigare år.

- Det är positivt att svenska företag är så pass framgångsrika, men konkurrensen skärps hela tiden och det krävs offensiva satsningar mot framtiden, säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

På Forbes lista noterades Sverige för 28 företag på topp 2 000-listan år 2011. Fem år senare, 2016, var bara 23 svenska bolag med på listan.

Därför är dagens notering, 27 företag, ett styrkebesked – trots att Nordea, som beslutat sig för att flytta, klassas som ett svenskt företag.

- Det är också det företag som ligger högst på den svenska listan. Rent generellt är det många svenska företag inom finansiell verksamhet som ligger på listan och därför bör man ta Nordeas besked om en flytt av huvudkontoret på största allvar. Sverige behöver fler huvudkontor, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Sverige är det land i Norden som har flest globala storföretag per en miljon invånare. Sverige noteras för 2,7 företag per miljon invånare, jämfört med 2,4 för Danmark, 1,7 för Norge och 1,6 för Finland.

Samtidigt har de svenska storbankerna generellt tappat på listan över tid.

- För Sverige och Stockholm är de finansiella företagen uppenbart väldigt viktiga och det är oroande att man tappar mark i den globala konkurrensen. Det skulle behövas större insatser för att göra Stockholm till ett finansiellt centrum. Då måste man också dra slutsatser på att Nordea väljer att flytta och lägga om politiken så att det blir attraktivare att ha huvudkontor i Sverige. Den införda flygskatten och diskussionerna om en bankskatt är exempel på åtgärder som försämrar möjligheten för svenska företag att agera på en global scen, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Svenska företag på Forbes 2 000 över tid:

Globala storföretag på Forbes 2 000 per miljon invånare:

Bankernas utveckling på Forbes 2 000 över tid:

Svenska banker 2014 2015 2016 2017 2018 Skillnad 2014-2018
Nordea Bank 118 119 150 157 199 -81