20 procent fler uthyrningslägenheter i Stockholm

Siffror från 2013 visar att den nya lagstiftningen om förenklad andrahandsuthyrning har lett till över 20 procent fler uthyrningslägenheter i Stockholms län. Handelskammaren har länge varit pådrivande för att förenkla andrahandsuthyrningen. Reformen kan på lång sikt lindra bostadsbristen och skapa mängder av nya bostadstillfällen.

- Lagen om förenklad andrahandsuthyrning fungerar. Utbudsökningen är bättre än vad vi hade vågat hoppas på. Syftet med lagen var att öka utbudet av fler uthyrningslägenheter, vilket också har skett på kort tid.

Det säger Anna Wersäll, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

- Den statistik som tidigare redovisats av Blocket pekar mot att reformen gör att fler lägenheter kommer ut på marknaden och en tidigare svart hyressektor blir laglig. Detta är en viktig signal till ansvariga politiker att gå vidare med andra reformer för att skapa en bättre fungerande bostadsmarknad, avslutar Anna Wersäll.

Fakta om Blockets siffror:

En undersökning från Blocket 2013 visade att ökningen av antalet uthyrningsbara ettor, tvåor, treor, fyror och femmor har ökat med över 20 procent sedan lagstiftningen trädde i kraft februari 2013.

Jämförelse mellan tio månader 2012 och samma tio månader 2013
LänRumAntal objekt jan-okt 2012Antal objekt jan-okt 2013Ökning i antalProcentuell utbudsökning
Stockholm172788786150820.7%
Stockholm23654445780322.0%
Stockholm32052246641420.2%
Stockholm458472013623.3%
Stockholm51361693324.3%

För mer information kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.