Barception Villa Foresta

Nytt inredningskoncept på Villa Foresta

I slutet av augusti öppnar Villa Foresta på Lidingö upp med ett helt nytt inredningskoncept. Med inspiration från seklets början, natur, skog och norra Italien har ett tidlöst designkoncept vuxit fram. Bakom inredningskonceptet står Torbjörn Blomqvist, ägare av Stockholm Meeting Selection, tillsammans med arkitektbyrån Tengboms.

-Villa Foresta är en ikonisk plats och ett landmärke på Lidingö. Vår ambition är att skapa en hel destination med upplevelser och ett vardagsrum för hela Lidingö. Jag har från start sett framför mig en plats med mjuka soffor, inbyggda bokhyllor, stora fönster och dova färger som tillsammans med träd och gröna växter skapar en plats som bjuder in till att ta ett glas vin med vännerna, en middag med kollegor eller ett affärsmöte, säger Torbjörn Blomqvist, ägare av Stockholm Meeting Selection.

Inredningsarkitekterna Nadia Tolstoj och Katya Högberg på Tengboms har utvecklat ett tidlöst designkoncept som tar till vara på Villa Forestas öppna ytor och har skapat ett vardagsrum i olika nivåer med stora sällskapsytor, inbyggda bokhyllor, öppen spis och gaming room. Hotellets hjärta blir Verandan som kommer vara den centrala platsen och där gästerna kommer kunna njuta av utvalda viner, drinkar, lättare rätter, frukost och espresso.

-Torbjörn Blomqvist är en unik och mycket inspirerande kund med en stark vision. Det har varit fantastiskt att tillsammans med honom få skapa något som verkligen är värt att uppleva och komma tillbaka till. Folk vill inte lägga sina pengar på det som redan finns och sådant som de gjort förut. Därför vill vi verkligen skapa något unikt, nytänkande och mycket personligt fullt med överraskande element och ett drömskt naturtema. En inredning som ska stå sig lång tid framöver både vad gäller kvalitet och design, säger Katya Högberg och Nadia Tolstoy, inredningsarkitekter på Tengboms.

Entreprenören Wilhelmina Skogh lät uppföra Villa Foresta som sin privatbostad under åren 1908-1910. Därefter har det drivits många olika verksamheter i byggnaden. Från årsskiftet blev Villa Foresta en del av Stockholm Meeting Selection och därmed bolagets 11:e destination.

Villa Foresta ägs av fastighetsbolaget Altira AB och som tillsammans med Stockholm Meeting Selection kommer att göra stora satsningar för att utveckla fastigheten. Villa Foresta öppnar i slutet av augusti 2024.