Vad menas med kränkande särbehandling?

Vad menas med kränkande särbehandling?

Jag är ofta ute och arbetar i olika städorganisationer och städföretag med utbildningar av olika slag.

Jag möter väldigt mycket människor från andra länder och med olika religion. Religionen kräver ibland, att använda andra kläder och huvudbonader. Jag vet att det förekommer kränkningar och diskrimineringar på grund av detta. Städbranschen är en bransch där det finns mycket stress, höga krav och stor integration. Därför behöver chefer, arbetsledare och arbetsgivare över lag, vara uppmärksamma på om det förekommer kränkande särbehandling.

Men vad menas då med kränkande särbehandling?

Med kränkande särbehandling, menas handlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt.

Handlingarna kan leda till ohälsa, och medföra att de som drabbas hamnar utanför den sociala gemenskapen. Det är värre om det upprepas, och pågår under en längre tid. I värsta fall kan det utvecklas till mobbning.

Mobbning definieras som återkommande negativa handlingar över en tidsperiod (oftast minst ett halvår), riktade mot enskilda eller en grupp. I definitionen ingår också att det råder en obalans i makt mellan förövare och offer och att handlingarna leder till att offret ställs utanför den sociala gemenskapen.

Kränkande särbehandling i arbetslivet regleras i arbetsmiljölagen.

Kränkningarna kan också regleras i diskrimineringslagen – om de har sin grund i någon av de sju diskrimineringsgrunderna som lagen anger:

1. Kön
  2. Könsöverskridande identitet eller uttryck
  3. Etnisk tillhörighet
  4. Religon
  5. Funktionsnedsättning
  6. Sexuell läggning
  7. Ålder

Hur kan man förebygga kränkande särbehandling?

En utgångspunkt för att förebygga risker för kränkande särbehandling, är att arbetsgivaren i första hand ser över de organisatoriska förhållandena på arbetsplatsen. Det handlar om hur man organiserar sin verksamhet, hur man samarbetar och kommunicerar samt hur arbetet leds.

Krav som ställs på organisationen från omgivningen, och som inte har kunnat hanteras på ett bra sätt, kan öka risken för kränkande särbehandling.

Vad finns det för risker med kränkande särbehandling?

Risker kan vara:

• otydlighet vad gäller arbetsfördelning, förväntningar på prestationer och arbetssätt
  • hög arbetsbelastning
  • konflikter
  • omorganisation, rationaliseringar och omstrukturering vilket leder till otrygghet och konkurrensförhållanden mellan de anställda.

Signaler och tecken på kränkande särbehandling kan vara:

• samarbetssvårigheter
  • personkonflikter
  • sökande efter syndabockar
  • arbetsklimat som präglas av tryckt stämning
  • en jargong eller skämt som alla inte är bekväma med
  • hög sjukfrånvaro
  • hög personalomsättning
  • minskande effektivitet och produktivitet

Som arbetsgivare har du ett ansvar att kränkande särbehandling förebyggs.

Är du osäker på vad du skall göra som arbetsgivare och chef/ledare, finns massor med bra råd och utbildningar på Sunt arbetsliv.

www.suntarbetsliv.se

www.av.se (arbetsmiljöverket)