Torrare städmetoder?

Torrare städmetoder?

FRÅGA: Jag har en fråga om torrare städmetoder, min chef påpekar att jag har för blöta moppar och dukar och ska jobba mer med torra metoder, varför? Jag tycker inte smutsen försvinner riktigt ordentligt om jag inte får blöta moppar och dukar i vatten.

SVAR: Din chef har rätt, för att du och alla andra skall jobba mer hållbart i städningen ska ni använda er av så torra metoder som möjligt. Torrare städmetoder tar bort 60% mer damm än med någon annan känd metod. Städningen går fortare och kan göras mer rationell. Torrare metoder man med fördel kombineras med maskinell rengöring.

En duk eller mopp med mikrofiber som är torr, är statiskt laddad och suger åt sig damm och hår. Om moppen är fuktig, försvinner det statiska och istället verkar kapillärkraften.

För hårda golv, använd i första hand torra städmetoder kombinerat med avfläckning. När torra metoder inte räcker till, där golv och övriga ytor måste rengöras på grund av hård nedsmutsning, använd fuktig metod.

Att använda för blöta moppar och dukar, gör ditt arbete tungarbetat, det tar längre tid. Dessutom blir inte golv, hygienutrymmen samt inredningsmaterial renare, för att du använder mer vatten och kemikalier, utan tvärtom drar de till sig mer smuts. Golven kan ta skada, och de blir dessutom en fara då någon kan halka och göra sig illa. Trägolv bör du till exempel alltid städa med så torra metoder som möjligt, eftersom fukt kan skada golvet.

Torrare metoder innebär bättre ergonomi för er som städar, genom att belastningen på axlar, nacke och rygg minskar, och på sikt innebär detta att färre får belastningssjukdomar och skador.

Fördelarna är många: minskad städtid, minskad kemikalieanvändning, minskad kostnad för sjukskrivning, lägre kostnad för vård och underhåll av lokaler samt renare golv och ytor.