Små och stora utmaningar med robotisering

Små och stora utmaningar med robotisering

En av de stora innovationerna, som vi för närvarande finner inom städbranschen är olika typer av städrobotar. Ny teknik som gör städningen automatiserad och intelligent.

Det är genom sensorerna som roboten kan guida sig själv över golvet så att den vet var den ska gå, var den ska städa och dessutom inte slå i saker.

För snart ett år sedan blev vi med robot i ett av våra hus, snabbt blev den nya kompisen döpt till ”Valle” efter en medarbetarens nyfödda son, som heter Valentin men kallas för ”Valle”.

”Valle” hittade vi på förra årets städmässa i Kista, och anlände redan i början av året någon gång i januari 2023. Chefer och medarbetare var entusiastiska för nu äntligen skulle vi spara mycket tid, tid som tagit flera timmar med en vanlig städmaskin som nu kunde läggas på andra saker.

När roboten väl var på plats så skulle städområden läsas in, genom att gå den rutt med roboten som den senare skulle städa. Instruktioner och liten utbildning till personalen skedde också.

En sak som uppdagades ganska tidigt var att laddningsmodulen inte gick in i våra normalstora dörrposter, vilket innebär att roboten inte kunde laddas via denna, utan behövde köras ner till städrummet och laddas med sladd. Laddningsstationen har vi ännu inte kunnat installera men arbete pågår, vi försöker bara hitta rätt utrymme som skall följa alla de säkerhetskrav som ställs med maskiner med litiumbatterier.

Vi märkte ganska snabbt att batteritiden endast höll för max 2-3 timmars städning, och då återstod mer än halva städytan kvar för roboten. En annan sak vi märkte var att den släppte vatten, och det blev ränder kvar efter skurningen. På klinkergolv där det finns fogar fungerar det inte heller helt optimalt, man kan konstatera att städrobotar fungerar inte bra på alla golvytor.

En annan sak är att den inte var lika snabb som vi trodde, städroboten vi har är ganska långsam, och kan dessutom helt plötsligt stanna upp utan orsak, man kan hitta den lite varstans i huset men absolut inte där man tänkt sig.

Fortfarande återstår att hitta det ultimata lämpliga laddningsutrymmet för vår ”Valle”, och invänta det nya regelverket kring litiumbatterier.

Tyvärr blir det så att städpersonalen struntar mer och mer i ”Valle”, då den laddar ur ganska snabbt samt en del andra småproblem enligt ovan. Det är lättare att ta fram sin vanliga städmaskin, och göra som de brukar göra.

Vi har dock inte gett upp hoppet, utan har fortsatt kommunikation med vår leverantör som försöker hjälpa oss på bästa sätt. Tålamod och envishet är det som gäller, och så kan det nog vara när den nya innovativa tekniken kan ge mer nackdelar än fördelar, när det borde vara tvärtom.

Var dock inte rädd att prova de nya innovationerna tänk på det kända ordspråket: ”Den som aldrig går vilse hittar inga nya stigar”.