Inspiration kring matlådor och ta vara på alla rester

Inspiration kring matlådor och ta vara på alla rester

Att göra iordning en matlåda till jobbet kan kännas oinspirerande eller svårt att hinna med, så det är lätt att hamna i den dyra vanan att köpa lunch ute varje dag. För att ge dig en skjuts av inspiration och roligare, billigare mat i matlådan kommer här lite inspiration.

Vad finns det för klassiker man kan laga till matlådan?

Lasagne

Lasagne i stora lass, här finns både köttvariant, fisk och vegetarisk variant och kan varieras i oändlighet. Hacka ner lite överblivna grönsaker, ostkanter och annat du kan hitta i kylskåpet

Praktiskt med paj

Paj är perfekt att ta med som matlåda. Du kan slänga ihop den med i princip vad du har i kylskåpet. Testa broccolipaj med purjolök, kycklingpaj eller en grönsakspaj.

Satsa på stroganoff

Stroganoff är en vardagsfavorit som både är lättlagad och god. Gör en stor sats så räcker det i flera dagar.

Preppa med pastasallad

Rensa kylskåp och skafferi och släng ihop en matig pastasallad, det blir både billigt och mättande. Dessutom behöver du inte stå i kö till mikron.

Generösa grytor

Grytor är perfekt att göra storkok av och frysa in i portionsförpackningar. I dagens nyhetsbrev får du recept på en mustig burgundisk gryta.

Goda gratänger

De flesta gratänger passar utmärkt i matlådan och blir ännu godare om de får gosa till sig i kylen någon dag. En köttfärsgratäng är enkel att sno ihop, men även en kasslergratäng eller broccoligratäng med pasta blir riktigt goda matlådor.