Fråga experten: Negativ stämning

FRÅGA: Jag är arbetsledare över ett gäng städare. Allt som oftast är det mycket gnäll och negativitet, vilket påverkar stämningen både hos oss som ledare, men också bland övriga städare. Vad kan vi göra?

SVAR: Att klaga och tänka negativt, är som att gunga gungstol. Det är skönt när man gör det, men man kommer ingenstans. Gungstolen får fungera som metafor och syftet med ordspråket är bland annat att:

• Synliggöra hur en negativ inställning kan påverka både stämning och humör.
• Få träna sig att tänka lösningsfokuserat.
• Synliggöra vikten av att lägga sin energi på rätt tankar och handlingar.
• Synliggöra att “allt man ser och ger energi expanderar.”

Det är lätt att fastna i negativa tankar, och att klaga på sådant man inte gillar eller är missnöjd med. Men det förändrar ingenting, istället ger man ju bara mer av sin tid och upptar sina tankar åt just det som man är missnöjd med – åt det man vill undvika eller inte tycker om.

Genom att lära sig tänka med lösningsfokus, kan man istället lära sig att bli på bra humör snabbare, plus att man lär sig handlingskraft och att lita till sin egen förmåga att ta tag i saker.

Visst behöver man få klaga av sig, men det gäller att inte fastna i det sinnestillståndet. Då kan det vara bra att i förväg bestämma sig för att bara ägna en liten stund åt att klaga och sedan en lång stund åt att hitta en lösning - byta till att istället tänka möjlighetstankar.

Om klagomålet fortsätter, kan du trappa upp ditt svar genom att exempelvis poängtera att personen har sagt detta förut, och fråga vad hen själv gjort för att lösa problemet.

Lyssna även efter mer konstruktiva förslag, och se till att uppmuntra och dra igång det samtalet istället.

Ju mer vi uppmuntrar varandra att söka lösningar, desto mindre klagomål kommer vi att få. Genom att haka på när personen kommer med konstruktiva lösningar, ger du näring till det beteende som du vill ska växa.