Fråga experten: Kollektivavtal?

FRÅGA: Jag är anställd på ett städföretag och de saknar kollektivavtal, vad betyder egentligen det? Det finns väl centrala lagar som reglerar anställningsvillkoren, eller gör det inte det?

SVAR: Om ditt företag saknar kollektivavtal, innebär det att din arbetsgivare inte är bunden av ett avtal med en facklig organisation som reglerar anställningsvillkoren, för de som arbetar på företaget. Det behöver inte betyda att företaget inte har okej villkor. Fördelen med ett kollektivavtal är att du kan känna dig trygg i att det finns bra villkor som gäller för din anställning, och att du har ett fullgott skydd om sjukdom eller olycka skulle vara framme.

Dessa frågor brukar omfattas av kollektivavtalet:

Lön: Avtalet omfattar minimilönen på arbetsplatsen, och din rätt att årligen få förhandla om lönen.

Semester: Förutom din rätt till 25 dagars semester, kan det i många kollektivavtal finnas ytterligare semesterdagar framförhandlade. Utöver det framgår ofta hur semesterlönen räknas ut, och hur semesterersättning betalas ut.

Uppsägningstid: I lagen om anställningsskydd (LAS), framgår hur lång uppsägningstid du som anställd har rätt till, om du blir uppsagd eller säger upp dig själv.

Pension: I avtalet finns det en tjänstepensionsplan, som är framförhandlad av experter inom området.

Detta är bara ett axplock vad som kan finnas i ett kollektivavtal.

Tänk på att det är många förmåner som inte alls är reglerade i lag. Exempelvis lönesamtal och lönerevision, rätten till lönesamtal finns inte reglerat i lag, utan endast i de centrala kollektivavtalen, det finns alltså inte någon lag som ger dig motsvarande rättighet. Det är samma sak med tjänstepension, rätten till extra löneutfyllnad vid sjukdom, föräldralön, försäkringar, övertidsersättning, restidsersättning, omställningshjälp vid uppsägning och mycket mera.

Det är som du ser enligt ovan en nödvändighet att företaget du arbetar åt har ett kollektivavtal, med en facklig organisation för dig och dina kollegors bästa.