En städares verklighet – kan det vara så illa?

En städares verklighet – kan det vara så illa?

Under mellandagarna träffade jag en fantastisk städare, vi kan kalla honom Roy. Han städade en av våra byggnader som vi har på entreprenad. Jag var där i ett ärende för att göra en kvalitetskontroll, eftersom vi skulle ta över städningen där i egen regi efter årsskiftet.

I den här byggnaden är städningen ganska tung, dessutom är ytorna slitna, helt enkelt ett svårt hus att hålla i gott skick när det gäller städning. Vi gick runt och kikade, och jag måste säga att jag blev mäkta imponerad av Roys utförda städarbete, det fanns bara några små saker jag ville korrigera. Annars ett fint utfört arbete, vilket också framfördes till både honom och städföretaget.

Roy frågade om det fanns möjlighet att få arbeta extra hos oss på timmar, och ja vi är alltid i behov av extrahjälp, så nu finns han inne i vår verksamhet på en interimsanställning.

Jag fick ett sms från Roy: ”Hej, jag ville bara tacka dig för du erbjöd mig jobbmöjligheten, det är en stor skillnad i bemötande och respekt från er, mot min nuvarande arbetsgivare. Jag vill gärna träffas för att se om det finns möjlighet för en tillsvidareanställning hos er. Jag vill känna mig bekväm och respekterad”

Vi träffades en dag för att prata framtida förutsättningar, han berättade hur hans nuvarande arbetsgivare (privat städfirma) behandlade honom.

”Mitt arbetsliv är en cirkus”, de hittar ständigt små fel jag gjort under dagen, vilket de kräver att jag skall åtgärda genast, oavsett vad klockan är på dygnet. Akututryckning är min vardag. Det är ständiga skriftliga varningar, som jag skall skriva under.

Jag var sjuk i corona 14 dagar, när jag kom tillbaka så ”straffade” de mig genom att dra in tid, eller ta bort objekt jag haft under en längre tid. Ett annat exempel på bestraffning, kan vara att de missar att lägga in lön för två veckor, det ”glömdes” helt enkelt bort.

Det är en stressig tillvaro som Roy beskriver, han har ansvar för sex olika objekt per dag. Företagets bil får han inte använda, utan åker i sin privata bil. Han har bland annat 27 trappor, som skall städas på två timmar. En stor förskola med olika avdelningar, som skall städas på tre timmar.

Det värsta är ändå attityden från arbetsledarna säger Roy, de kör med mig hela tiden, ringer i tid och otid oavsett tid på dygnet, de skriker och bråkar och det kan göras i personalköket, där andra sitter och äter som de måste höra på. Det finns ingen respekt att tala om, ingen uppmuntran.

Vi har knappt inga moppar eller dukar att städa med, de är utslitna och luktar illa. Städmaskinerna är gamla och trasiga, gör knappt sitt jobb.

Jag mår inte så bra, och sover inte heller bra. Jag vill bara ha ett jobb där jag kan känna mig trygg och respekterad, så jag kan göra jobbet som jag är anställd för.

Jag blir mäkta upprörd efter detta samtal, är det så här förutsättningarna ser ut för en del städare i Sverige idag 2024?

Om jag är intresserad att anställa Roy? – ja absolut, min förhoppning är att han under våren kommer att tillhöra mitt städgäng, med en trygg och seriös anställning och med goda förutsättningar att kunna utföra det jobb han längtar så efter.