En golvspaning...

En golvspaning...

Ta hand om dina golv och ytskikt, allt annat är ren och skär miljö- och kapitalförstöring!

En spaning från Rådet för Golv och Ytskikt inför sommaren 2023.

Gissar att ni är många ute i städsverige som antingen redan startat storstädning och vård av era golv- och ytskikt, eller möjligen väntar till efter midsommar innan allt sätter fart. Hoppas ni gjort er hemläxa från förra året och dokumenterat era golv, både nya och gamla, vilken status de har och hur de bäst skall skötas om för ett förlängt och fungerande liv.

Efter flera besök under året hos många kunder och i olika miljöer såsom; kontor, skolor, sjukhus, industrier och andra offentliga miljöer måste sägas att vi verkar vara inne i någon form av trendskifte. Om det är bra eller dåligt finns säker många som spekulerar kring, vi har några spaningar…

Vad som verkar tydligt är att vi inte i utför traditionell golvvård i samma omfattning som före pandemin och kriget, något även tillverkare av system för golv- och ytskiktsprodukter rapporterar. Med traditionell golvvård menar vi någon form av korrekt skurning/djuprengöring med efterföljande polish- eller vaxmetod. Möjligen som alternativ någon av alla nya moderna metoder för utförandet av underhåll på golv.

Är det miljö- eller ekonomiska faktorer som spelar in?

Vad som också är tydligt är att många golv och ytskikt skriker efter vård. Det verkar på sina ställen att man gör ett försök till nollställning och inget mer, och tror att det är lösningen. Till saken hör att det inte bara golven, utan också alla våra viktiga städare, som upplever att det blir svårare att rutinmässigt städa ytor. Högre friktion, försämrad arbetsmiljö och sämre resultat är några fakta som återkommande hörs! När individen påverkas negativt borde vi verkligen lyssna och agera!

Vem blir motiverad att städa ett redan fult och slitet golv?

Att minimera eller inte respektera värdet av korrekt golv- och ytskiktsunderhåll, enligt respektive tillverkare eller branschens vägledningar, är direkt kapitalförstöring för en ytägare/fastighetsägare. Men det är också direkt tjänstefel hos en beställare av uppdrag för städ- och underhåll, vill vi mena. Att byta golv och andra ytskikt är kostsamt, med fel underhåll kan det gå snabbt att förstöra, och vara svårt för att inte säga omöjligt att reparera, i vart fall väldigt komplicerat och onödigt kostsamt. Ett byte av linoleum eller plastgolv kan kosta mellan 650:- – 850:-/kvm, ett byte av ett trä- eller stengolv ligger mellan 850:- – 1500:-/kvm. Därtill kommer stillestånd och andra ibland dyra upptäckter vid genomförandet av ett golvbyte. Ytterligare faktor som på många sätt är svårare att värdera är direkta eller indirekta CO2 utsläpp i vår ovärderliga miljö som vi vet ökar dramatiskt vid golvbyte!

Det är dags att vakna, och det är viktigt, för att inte säga avgörande för en hållbar framtid!

I samma andetag kan nämnas att golvvård inte kan kosta 0:-/kvm, eller möjligen några få kronor, kronor som inte helt ovanligt också ska omfatta dyr och tidskrävande nollställning. Vi följer många upphandlingar, så vi vet hur det ser ut i verkligheten och hur tjänsten köps in. Golvvård om det ska bli rätt utfört är ett professionellt hantverk som kostar, beroende på vilket utgångsläge som är och vad som krävs. En professionellt utbildad utövare kan göra bedömningen. Fel golvvård med fel ersättning håller inte länge, kanske bara någon vecka eller månad efter att skolan startat, sen är det som vanligt igen, blankt efter kanterna där ingen går. Blir det istället rätt gjort och vi har en bra plan för rutinmässig städning och framtida underhåll ökar hållbarheten och funktionen med minst den dubbla faktorn.

Vem kan och vill arbeta professionellt utan ersättning?

Vår rekommendation att ni går igenom era lokaler och kontrollerar alla era golv och ytskikt. Skapa en bra dokumentation med ritningar, golvtyper, status, tidigare behandlingar, instruktioner osv. En information som slutändan blir en genomarbetad underhållsplan som noga ska följas och uppdateras löpande. Blir det rätt ska egentligen det synliga behovet upphöra och de som städar genast uppleva skillnad med glädje och mindre onda och trötta kroppar som resultat. Vi vet att det fungerar! Bonus utöver positiva konsekvenser för miljö- och arbetsmiljö, är att ytägaren kommer uppleva positiva ekonomiska konsekvenser över tid och lättare kunna agera snabbt när det verkligen finns behov för golvbyte, renovering eller annan större insats.

Vi tipsar också om att noga följa utvecklingen för både daglig rutinstädning och underhåll. Branschen utvecklar ständigt nya metoder, maskiner och material som verkligen är anpassade för modern städning av både gamla och nya golv och ytskikt. Var inte heller rädd för att fråga tillverkaren av golvet, eller oss på Städbranschen Sverige, vi hjälper gärna till.

Det går bra, så länge man har en väl utarbetad plan och rätt kompetens!

En sak är helt säker, det underhållsfria golvet eller ytskiktet är inte ännu uppfunnet, oavsett vad någon kanske påstår i förbifarten!

Länge har det sagts att vi städar sönder fler golv än vi sliter ut, kanske det också är en reell sanning fast omvänt, om trenden visar sig vara sann…. Att vanvårda golv och ytskikt kan bli väldigt kostsamt.

Som en avslutning kan nu signaleras att våra nyckeltal alla våra medlemmar har kostnadsfri tillgång till via Mina Sidor, kommer i höst också uppdateras med nyckeltal, ekonomifakta och anvisningar för golvunderhåll!

Alla måste hjälpas åt! Föreskrivande led-, städ-, inköp, materialindustri och ytägare måste börja respekterar varandras kompetenser, med målet inställt mot ett Rent och Hållbart Sverige på alla nivåer!

Trevlig sommar!

Mårten Widborg