Det är roligt med städquiz – man lär av varandra

Det är roligt med städquiz – man lär av varandra

Vi har haft en grupp med deltagare som gjort sin praktiska del av en SRY utbildningen hos oss. Fler av dem är lite språksvaga och några är helt nya i branschen.

När en grupp har jobbat med maskiner, så har den andra gruppen fått träna på städterminologi och att öva inför det skriftliga provet. Här har vår yrkesbedömare Marika använt sig av Städbranschen Sveriges städquiz. Det har varit otroligt uppskattat.

Övningen har varit att tala om vad redskapet på bilden är för något (när det funnits bilder), men att sedan också berätta vad det används till. När det har varit enbart frågor eller påstående på kortet, har man arbetat tre och tre där en läser upp frågan och de andra försöker svara. Ibland har eleverna läst frågan på kortet och Marika som yrkesbedömare har svarat på frågan.

Att jobba med en kortlek ger flera fördelar om man har språksvårigheter. Att se en bild och sätta ord på det samt vad man använder redskapet eller maskinen till är en bra pedagogik. Eleverna tycker det är skönt att inte bara lyssna när någon pratar, när de blir mer aktiva själva så måste de tänka efter på ett annat sätt, det blir också en härlig gruppkänsla av att man lär av varandra.

Kortleken var så uppskattad att de efterfrågade fler kortlekar, mer bilder kopplat till ord samt vad redskapet/maskinen används till.

De praktiska övningarna i utbildningen uppskattas också mycket, det är där man lär sig bäst tycker de. Att se en maskin i verkligheten och sedan få köra den lär man sig såklart mycket bättre av än att läsa det i en bok och se en bild.

Imorgon är det dags för de praktiska proverna för eleverna. Har du några tips på vad vi ska tänka på frågar de mig?

Ja tänk positivt och ta det lugnt, att vara och känna sig stressad är inte bra. Ni kan mer än vad ni tror vilket ni har visat på de här dagarna hos oss, alla har varit så intresserade och positiva så det har varit en den fröjd.

Är ni också intresserade av städquizet finns det att köpa på vår hemsida. Städhandbok Städ är bra att köpa till