Cirkulär ekonomi - avfall och sopor – alla har dem – vad kan vi göra åt våra växande sopberg?

För någon vecka sedan, blev vår städverksamhet granskade av externa miljökonsulter från Ensucon.

Lite nervöst innan, men det var verkligen en mycket bra, utvecklande och intressant möte som kommer att leda till förbättringar i vårt arbete vad gäller avfall.

Det var verkligen jättebra att ha en extern part som vi fick diskutera med, och framförallt lyfta saker som kunde förbättras. Speciellt fokusområde för revisionen var avfall och därmed hade revisionen kraven i avfallsförordningen (SFS 2020:614) med sig i bedömningen.

Hur arbetar ni med källsortering och avfall i er verksamhet var bland annat en av frågorna?

Ja vi tycker att vi är ganska bra på detta men kan bli bättre. Det vi känner är att våra kunder/personal i verksamheten behöver bli bättre på att ta hand om sina egna sopor. För några år sedan tog vi bort papperskorgar i alla kontorsrum, dels för att få personal att ta större ansvar och själv sortera, och vi får mer städtid till annat. Vi minskade dessutom på mängden plastpåsar bra ur ett miljöperspektiv då plast är ett stort miljöproblem.

Just nu har vi också startat upp ett projekt kring återvinning av pappershanddukar, för att minska det brännbara avfallet. Både bra för miljön men även ekonomin.

Vi ska även försöka skapa bättre källsorteringsmöjligheter ute i verksamheten, på ytor där många kunder/personal/människor befinner sig. Utan bra och tydliga källsorteringsmöjligheter, är det svårt att få till en förändring och förbättring.

Avfall och sopor, alla har dem både privat och på arbetet, men ingen pratar om dem. Ändå är sopor och avfall en ofrånkomlig del av vårt liv, som vi alla behöver ha koll på för att leva hållbart och rädda klimatet.

Sopbergen ökar, det är kanske dags att se sopor och avfall på ett nytt sätt?

Man pratar om den nya termen cirkulär ekonomi, som handlar om att istället för att tillverka, köpa och kassera sakerna, utnyttjar man dem i en cirkulär ekonomi, genom att allt som man tillverkar används så länge som det går och när sakerna en dag är förbrukade, återanvänds och återvinns så mycket som möjligt om och om igen. I en cirkulär ekonomi går nästan inget till spillo. Produkter håller längre, vi reparerar, lagar och återanvänder dem. När de kastas går de till återvinning och används på nytt igen. Mängden avfall minskar.

Alla stadier, både konsumtion och vad som händer efter konsumtion är viktiga i en cirkulär ekonomi.

Sverige är bra på kommunal återvinning, men vi har en stor mäng avfall och det drar ned oss i jämförelse med andra Europeiska länder. Speciellt den stora mängden matavfall är problematisk i Sverige.

Visste ni att mängden sopor i världen förväntas nästan fördubblas till år 2050, och den största ökningen kommer ske i växande ekonomier.

Det globala målet 12: Det globala målet handlar om hållbar konsumtion och produktion. Bland annat ska vi halvera matsvinnet i världen och markant minska mängden avfall.

Detta var bara en liten påminnelse om att det är bra att ha externa revisorer inne i sin verksamhet, för att få lite fart det gäller inte bara avfall och sopor, utan det kan finnas andra viktiga saker som finns i din verksamhet, som exempelvis att din personal har utbildning och att ni följer andra lager och regler. Ni kan lätt bli auktoriserade via Städbranschen Sveriges Auktorisation, där bland annat samma konsulter (Ensucon), jag hade inne i min verksamhet finns som externt revisionsbolag. Gå in på www.stadbranschensverigeauktorisation.se och läs mer.

Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion

Vår planet har försett oss med ett överflöd av naturresurser, men vi människor har inte nyttjat det på ett ansvarsfullt sätt och konsumerar nu långt bortom vad vår planet klarar av. Visste du exempelvis att 1/3 av den mat som produceras slängs? För att uppnå hållbar utveckling kräver vi att vi minskar vårt ekologiska fotavtryck genom att ändra hur vi producerar och konsumerar varor och resurser.

Hållbar konsumtion innebär inte bara miljöfördelar utan även sociala och ekonomiska fördelar såsom ökad konkurrenskraft, tillväxt på såväl den lokala som globala marknaden, ökad sysselsättning, förbättrad hälsa och minskad fattigdom. Omställning till en hållbar konsumtion och produktion av varor är en nödvändighet för att minska vår negativa påverkan på klimat, miljö och människors hälsa.
Läs mer här www.globalamalen.se