Besmira Meziu, lokalvårdschef i Tibro kommun

Besmira har gjort en spännande karriär

På drop-in-seminariet i torsdags fick jag möjligheten att intervjua
Besmira Meziu, lokalvårdschef i Tibro kommun, en städorganisation med ca 32 medarbetare.

– Besmira du har gjort en lite spännande karriär och gått från att vara kock och arbetsledare inom måltid i kommunen till enhetschef i kommunens städverksamhet.

Vad var det som gjorde att du lämnade måltid och gick över till att bli chef i städverksamheten?

– Jag kände mig lite trött på mitt yrke som kock och pratade med min chef om min känsla. Samtidigt sökte de efter en enhetschef i städorganisationen på kommunen. De hade inte hittat rätt kandidat trots annonsering.

– Hur gick själva rekryteringen till? Blev du tillfrågad eller valde du själv att söka tjänsten?

– Jag blev tillfrågad av en överordnad chef i städorganisationen, om jag ville söka. Jag kände mig lite osäker och begärde att få en provperiod på sex månader innan jag bestämde mig helt. Efter dessa sex månader kände jag mig mogen att fortsätta och fick då söka tjänsten på riktigt.

Hur var upplevelsen att kliva in i en helt ny verksamhet? Vilka utmaningar fanns och hur bemästrade du dem?

– Det var mycket nytt att lära men också spännande, jag fick mycket förståelse och hjälp från medarbetare och min chef.

Hur blev du bemött av dina lokalvårdare och arbetsledare, andra kollegor och chefer?

– Jättebra, alla har bemött mig på ett helt fantastiskt sätt så därför har det varit lätt att fortsätta.

Vad har du gjort för att lära dig städyrket och chefskapet på bästa och snabbaste sätt? Har du gått några utbildningar? Har du haft en mentor/coachning?

– Jag har såklart gått många utbildningar, både i städ, maskiner, ledarskap och ekonomi. Jag lär mig fortfarande. Mitt arbete är i ständig utveckling hela tiden.

Vilket råd skulle du ge någon som funderar på att bli chef över en städ verksamhet, är det något du skulle ha gjort annorlunda?

– Våga kliva utanför din komfortzon, det lönar sig. Jag är väldigt tacksam att jag fick den här chansen och det har varit värt allt slit.

Hur skulle du, och dina medarbetare, beskriva ditt ledarskap? Jag jobbar med ett situations anpassat ledarskap.

– Alla medarbetare är olika och behöver bli ledda olika. Jag är även en chef som vill samarbeta med min personal, att de får vara delaktiga. Jag försöker även lyfta medarbetare som jag ser potentialer i.