SOS Alarm och Västra Götalandsregionen förnyar avtal om Sms-livräddare

SOS Alarm och Västra Götalandsregionen förnyar avtal om Sms-livräddare

SOS Alarm och Västra Götalandsregionen förnyar sitt avtal om Sms-livräddare. Tjänsten innebär att frivilliga med kunskap i hjärt-lungräddning larmas i sin telefon i samband med inkommande 112-larm om befarat hjärtstopp.

- Vid ett hjärtstopp minskar chansen till överlevnad med cirka 10 procent per minut om hjärt-lungräddning eller defibrillering inte påbörjas. Tiden är alltså helt avgörande. Med systemet Sms-livräddare kan frivilliga i närheten av en person med hjärtstopp snabbt vara på plats och påbörja livräddande insatser i väntan på ambulans, säger Peter Bergström, avtalsansvarig på SOS Alarm.

När ett 112-samtal om misstänkt hjärtstopp kommer in till SOS Alarm larmas ambulans till platsen. Med systemet Sms-livräddare skickas även ett larm till de frivilliga registrerade personerna som befinner sig i det aktuella området. Syftet är att kunna påbörja hjärt-lungräddning så fort som möjligt och få en hjärtstartare på plats i väntan på att ambulans anländer. Systemet har tillgång till information om hjärtstartare registrerade i Sveriges Hjärtstartarregister.

Alla invånare i Västra Götaland som är över 18 år och har utbildats i hjärt-lungräddning i närtid kan ansluta sig och bli sms-livräddare.

- Antalet sms-livräddare ökar i Västra Götaland vilket är mycket glädjande. Samtidigt kan vi aldrig bli för många och jag vill därför uppmana alla som vill göra en livsviktig insats för människor i sin närhet att registrera sig, säger Solveig Aune, projektledare för Sms-livräddare i Västra Götalandsregionen.

I Sverige rapporteras cirka 6 000 hjärtstopp per år utanför sjukhus enligt siffror från Sveriges Hjärt-Lungräddningsregister. Endast en av tio överlever. Vid plötsligt hjärtstopp minskar chansen att överleva med cirka tio procentenheter per minut om hjärt-lungräddning eller defibrillering inte påbörjas.

Systemet Sms-livräddare drivs genom ett samarbete mellan SOS Alarm och Heartrunner Sweden AB. De regioner som samarbetar med SOS Alarm om ambulansprioritering och dirigering kan välja att aktivera tjänsten i sin region så att frivilliga sms-livräddare kan hjälpa till vid befarade hjärtstopp.

- Vi gratulerar alla de 18 400 livräddare som nu kan fortsätta bidra till samhället med viktiga insatser och rädda ännu fler liv i västra Sverige, säger Jessica Holmström, marknadsansvarig för Sms-livräddare på Heartrunner.

Systemet lanserades 2015 i sin nuvarande form och idag finns cirka 80 000 registrerade livräddare i Sverige. I Västra Götalandsregionen finns i dagsläget cirka 18 400 registrerade sms-livräddare som är redo att göra en insats.

Pressjouren hos SOS Alarm

Solveig Aune, Projektledare Sms-livräddare i VGR