Pressinbjudan till 112-dagen: Hållbarhet i förändringens tid

Pressinbjudan till 112-dagen: Hållbarhet i förändringens tid

Den 11 februari 2021 anordnar SOS Alarm 112-dagens dialogforum som samlar flera av samhällets trygghets- och säkerhetsaktörer för dialog kring samverkan och andra relevanta frågor inom krisberedskap och den gemensamma larmkedjan. I år blir 112-dagen ett digitalt evenemang.

Vi befinner oss i en tid när samhället ständigt utmanas av nya hot och av omvälvande förändringar, något som inte minst pandemiåret 2020 visat. Alla samhällets aktörer måste snabbt kunna anpassa sig och hitta nya innovativa lösningar för dagens och morgondagens utmaningar.

Förmågan till långsiktig återhämtning och anpassning, som ibland kallas resiliens, är temat för 112-dagen 2021. Ett resilient samhälle är också ett hållbart samhälle. Ett hållbart samhälle förutsätter en grundläggande gemensam verklighetsbild. Hur kan vi genom kommunikation möta samhällets behov av en gemensam förståelse och uppfattning om händelser och kriser på ett förtroendefullt sätt? Hur skapar vi hållbara organisationer som förmår anpassa sig till förändrade krav och förväntningar från medborgare, uppdragsgivare och kunder?

Bland de medverkande finns :

•Mikael Damberg, inrikesminister

•Christer Janson, presschef på Folkhälsomyndigheten

•Elina Bratt, säkerhetschef på Helsingborgs stad

•Camilla Hedquist, tf enhetschef för Krisinformation.se

•Markus Lingman, strateg och överläkare i sjukhusledningen Region Halland.

•Camilla Palmér, huvudprojektledare för införandet av ett förnyat vädervarningssystem på SMHI

•Katarina Winell, kommunikationsdirektör på Region Stockholm.

Under 112-dagen kommer även 112-priset att delas ut till aktörer som under 2020 gjort betydande samhällsinsatser i samband med en kris eller händelse. Priset har tidigare år delats ut till bland annat insatsen vid sprängningen i Linköping 2019, sökinsatsen efter 12-åriga Dante 2018 samt insatsen vid terrordådet på Drottninggatan 2017.

112-dagen 2021 arrangeras digitalt. Om journalister önskar intervjuer med någon av deltagarna, vänligen kontakta SOS Alarms pressjour på 08-20 53 07, eller press@sosalarm.se

Anmäl deltagande här.

En länk till evenemanget skickas via e-post några dagar innan den 11 februari till dig som anmält dig.

För program och mer information se sosalarm.se/112dagen

Mer om 112-dagen

112-dagens dialogforum bjuder in beslutsfattare inom larm- och vårdkedjan samt aktörer från närliggande verksamheter inom exempelvis kommuner, regioner, myndigheter och organisationer. Syftet är att skapa dialog kring samverkan och andra relevanta frågor inom krisberedskap och den gemensamma larmkedjan. Den 11 februari 2021 anordnar SOS Alarm 112-dagen för sjätte gången.

Den internationella 112-dagen uppmärksammas i hela Europa och är ett initiativ av European Emergency Number Association (EENA). Syftet är att öka kunskapen om, och skapa diskussion kring frågor inom krisberedskap och den gemensamma larmkedjan.