​En trygg och säker resa i påsk

Påskhelgen innebär trafikintensiva dagar. Generellt brukar flest person ge sig ut på vägarna under skärtorsdagen och annandag påsk. Genom att iaktta försiktighet på vägarna, hålla hastighetsgränser och avstånd minskar risken för olyckor.

-Om det sker en bilolycka på en väg där den hjälpsökande inte känner till området kan det ta tid för oss att hitta rätt plats eftersom vi inte kan få en exakt position av mobiltelefonen. Därför är det bra att lägga vägnummer och närmsta ort på minnet när man är ute och kör bil. På så sätt får vi mer information och kan skicka hjälpen snabbare, säger Sarah Hummerdal, pressansvarig hos SOS Alarm.

SOS Alarms har tagit fram fyra konkreta tips för en säkrare resa i påsk:

1.Kompass i mobilen

Ladda ner en kompass i mobilen som visar koordinaterna för din position. Att kunna berätta sin exakta position för SOS-operatören kan spara många värdefulla minuter.

2.Slå på platstjänster på mobilen

Om platstjänsten är påslagen kan SOS-operatören skicka en länk med frågan ”vill du skicka din plats till SOS Alarm”. På så sätt får SOS Alarm reda på din exakta position.

3.Var uppmärksam

Försök att lägga vägnummer, närmsta ort eller annat geografiska riktmärken på minnet när du kör långa sträckor.

4.Tänk på sommardäcken

Fundera över däcken innan du ger dig ut på vägarna i det omväxlande aprilvädret. Om det finns risk vinterväglag är det tillåtet att ha dubbdäck även efter den 15 april.