Gå direkt till innehåll
På midsommarafton går SL-trafiken över till sommartidtabell. Foto: Gustav Kaiser/SL

Så går trafiken när sommartidtabellen startar på midsommar

SL-trafiken går över till sommartidtabell från och med midsommarafton fredagen den 21 juni. Under sommaren kommer även spårarbeten att påverka trafiken på olika sätt. SL tipsar därför resenärer att söka sin resa innan man åker iväg.

Sommartidtabellen gäller från och med fredagen den 21 juni fram till och med söndagen den 18 augusti. Några förändringar som sker i samband med tidtabellskiftet är att vissa busslinjer leds om, busshållplatser flyttas och pendelbåtstrafiken utökas.

Bland annat hållplats Gröndal dras in för busslinjerna 161 och 907 i riktning mot Bagarmossen/Fregattens vändplan i och med renovering av Tvärbanan. Under sommartidtabellen trafikerar linje 205 inte Universitetet och Ropsten blir istället ändhållplats. Under perioden 8 juli till 9 augusti är busslinjerna 822 och 823 indragna och resenärer hänvisas därför till linje 806, 807 och 819.

Från midsommarafton kommer pendelbåtslinje 80 att köras med tätare avgångar mellan Nybroplan och Nacka under rusningstid. Även linje 89 kommer att trafikeras med fler avgångar. Från 26 juni till 5 juli samt 5 augusti till 15 augusti kör vi sträckan med två fartyg under vardagar.

Arbeten påverkar spårtrafiken

Under sommaren kommer även spårarbeten utföras och påverka trafiken på olika sätt. Röda linjen, pendeltågen och Tvärbanan påverkas på olika sträckor och under olika perioder i sommar. Banarbeten görs med fördel på sommaren då färre reser med oss i och med semestertider och för att det är mer effektivt på sommaren när vädret ofta är bra och kvällarna är ljusa.

I år fortsätter Trafikverket arbetet på Mälarbanan och vi fortsätter bland annat att rusta upp Söderströmsbron och göra underhållsarbeten på Tvärbanan. Resenärer kommer därför behöva åka med ersättningsbussar eller på annat sätt för att ta sig fram under sommarperioden. SL rekommenderar därför att söka sin resa i SL-appen eller på sl.se för att se om ens resa påverkas av sommarens arbeten.

Mer information om sommarens avstängningar kan du läsa om på sl.se.

Så går SL-trafiken i midsommar

• Midsommarafton, fredag den 21 juni, är dag före helgdag, motsvarande lördag. SL-trafiken körs enligt lördagstidtabell.
  • Midsommardagen, lördag den 22 juni, är en helgdag. SL-trafiken körs därför enligt söndagstidtabell.
  • Natt mot söndag den 23 juni körs som vanlig helgnatt.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100