Tre år av Skrea Backe Dry Gin Så blandar du den perfekt

Tre år av Skrea Backe Dry Gin Så blandar du den perfekt

Det är tre år sen Skrea Backe Destilleri lanserade sin Skrea Backe Dry Gin på Systembolaget. En modern tolkning av den klassiska dry ginen där havtorn och nypon som växer ut med den vackra kusten i Falkenberg sätter en unik smak. Ginen har blivit en av de mest sålda av de Svenska hantverksginen på Systembolaget och blivit väldigt populär båda hos privatkunden men också på en hel del restauranger och barer runt om i Sverige.

Men hur ska man den blanda denna gin för bästa smak? Här kommer destilleriets favoriter för en härligt drink.

Skrea Colada
Skreas take på en pinacolada

Skrea Colada

Denna drink togs fram av Love, bartender på Skrea Matbruk sommaren 2021 och har blivit omåttligt populär och destilleriets signaturdrink. Skrea Coladan är inspirerad av den klassiska pina coladan men istället för rom används Skrea Backe Dry Gin och istället för ananas används en havtornscordial som gör på havtornsbär, socker och lime. Det hela toppas med ett härligt fluffigt skum gjort på kokosgrädde.

• 5 cl Skrea Backe Dry Gin
  • 8 cl Havtornscordial*
  • Kokosskum**

1. Fyll ett lämpligt glas med is
  2. Fyll på med gin och havtornscordial och rör om.
  3. Toppa med kokosgrädde och några frysta havtorn.

*Havtornscordial för 4 drinkar

• 170 gram havtorn
  • 3 cl limejuice
  • 7 cl sockerlag (50/50 socker och vatten

Mixa alla ingredienser med en stavmixer och sila sedan av. Går bra att frysa eller ha i kylskåp i 2 veckor.

**Kokosskum för 4 drinkar

• 2,5 dl kokosgrädde
  • 1,75 dl vatten
  • 87,5g socker

Koka upp alla ingredienser, låt svalna. Häll över på en sifon och ladda med en patron, skaka lätt. Låt stå i kyl.

Skrea Gin & Tonic
Gin och tonic med Skrea Backe Dry Gin

Skrea Backe Signatur G&T

En gin och tonic kanske är det mest klassiska att blanda med sin gin och här kommer destilleriets favorit med deras dry gin.

• 5 cl Skrea Backe Dry Gin
  • 10 cl Neutral tonic*
  • Citronzest
  • Frysta havtornsbär eller färska

1. Fyll ett glas med is
  2. Fyll på med gin och tonic
  3. Garnera med citronzest och lite frysta havtorn

*Förslagsvis Hammars Original

Skrea Gin Coffe
Skrea Gin Coffe med Dry Gin

Skrea Gin Coffe

gin och kaffe?? JAAAA! Detta ör destilleriets take på en Irish fast godare.... Deras dry gin är smaksatt med havtorn och nypon som nästan ger lite toner av apelsin vilket viger sig väldigt bra med kaffe och chokladiga tonerna från muscovadosockerlagen. En perfekt avslutning för den som kanske vill skippa desserten och få kaffe och dessert i ett.

Du behöver

• 3 cl Skrea Backe Dry Gin
  • 2 cl muscovadosockerlag (50/50 vatten/socker)
  • 12 cl hett kaffe
  • lättvispad grädde

1. blanda sockerlag och gin i ett glas
  2. fyll upp med hett kaffe
  3. toppa med den lättvispade grädden
Skrea Backe Negroni Tonic
En take på den klassiska negronin

Skrea Backe Negroni Tonic

Negronin denna älskade och hatade bittre Italienska drink, uppfunnen i Florens tidigt 1900-tal av Camillo Negroni som tyckte sin americano var lite vek och bad bartendern byta ut sodavattnet mot gin i sin Americano.

I destilleriet är de fyra vännerna överens om det finns bara kärlek till denna bittre drink, men dom väljer hellre att blanda den med deras Ocean Strength Gin än dry. Däremot en negroni tonic med dry tycker dom funkar utmärkt. Detta blir någonstans inkörsporten till dig som inte riktigt har lärt dig uppskatta den klassiska negronin ÄN..

Du behöver

• 2cl Skrea Backe Dry Gin
  • 2cl Vermouth Rosso
  • 2cl Campari
  • 15cl Hammars Orginal Tonic
  • Röd Grapefrukt

1. Blanda gin, vermouth och campari över is
  2. Toppa med tonicen
  3. Garnera med grapefrukt

Filip Karlsson

Presskontakt Partner press +46730687798

Där skogen möter havet

Skrea Backe Destilleri. Hantverks destilleriet på västkusten som producerar sprit av väl utvalda råvaror i en handknackad kopparpanna. Fokus ligger på hållbarhet och hög smak inspirerat av landskapet runt om oss: "där skogen möter havet".

Skrea Backe Destilleri

Skrea Bondagård 206