**Skrea Backe Destilleri: Positivt resultat för 2023**

**Skrea Backe Destilleri: Positivt resultat för 2023**

I hjärtat av Sveriges västkust fortsätter Skrea Backe Destilleri att etablera sig. 2023 rapporterar destilleriet en markant ökning i omsättningen, med en extra skjuts från deras första utgåva av Summer Gin 2023 som sålde slut på mindre än två månader efter lansering. Vinstmarginal landade på 15% för 2023, är det tydligt att de gör något rätt.

Det är otroligt glädjande att se hur vårt hårda arbete ger resultat så här tidigt i vår resa, säger Viktor Larsson, VD på Skrea Backe Destilleri. Vår strävan efter att skapa unika, hantverksmässiga spritdrycker med en lokal prägel har verkligen fått våra kunder att haja till.

Under 2023 ökade försäljningen av Svensk hantverkssprit på Systembolaget och Skrea hoppas att den trenden ska fortsätta. För oss har det lokala alltid varit viktigt och det börjar kännas som på samma vis att en handlar lokal mat börjar folk mer och mer handla lokal dryck, säger Filip Karlsson medgrundare till destilleriet.

2024 Tror Skrea på att kunna bibehålla samma goda resultat och förhoppningvis kunna öka något i omsättningen med hjälp av en lättare renovering som gjordes i början av året av ginprovningsrummet. Innan var max antalet 12 gäster, efter renovering kan vi nästan dubbla detta och hoppas på att kunna möta efterfrågan på alla som vill besöka oss.