SkiStar Hammarbybacken: World Snow Day i Hammarbybacken

SkiStar Hammarbybacken: World Snow Day i Hammarbybacken

I 39 länder och på 250 platser firas World Snow Day den 20 januari. En av de platserna är Hammarbybacken mitt i Stockholm. Syftet med dagen är att fler ska upptäcka den glädje som aktiviteter på snö ger. I Hammarbybacken uppmuntras snöglädjen med massor av aktiviteter, tävlingar och uppträdanden.

– Vi vill att så många som möjlighet ska få chansen att uppleva allt det roliga som förknippas med snö oavsett om man vill åka pulka, testa hopp och rail eller köra Barnens Vasalopp. Och ju mer man testar desto mer kan man bli belönad, säger Charlotta Bürger Bäckström, projektledare för Skidförbundets satsning Alla på Snö.  Alla om besöker de tio olika ”check points” eller stationer som finns i Hammarbybacken är nämligen med i en utlottning med riktigt fina priser från bland annat SkiStar, Burton, DC, Nikita, Libtech, Gnu, Klingheim, Eurosport och Svenska Skidförbundet.

Svenska Skidförbundet med föreningar och partners har en bred verksamhet när det gäller fysisk aktivitet och hälsa. Genom de olika grenarna finns stora förutsättningar för alla åldrar, från bredd till elit, att hitta aktiviteter som bidrar till att skapa en livsstil som i sin tur kan påverka folkhälsan. Alla på snö och World Snow Day är en långsiktig investering där man vill att deltagarna och besökarna får med sig härliga minnen och ett livslångt intresse för aktiviteter på snö.

Fyra olika orter i Sverige arrangerar aktiviteter under World Snow Day: Bollnäs, Örnsköldsvik, Umeå och så Hammarbybacken mitt i Stockholm.

– I fjol hade vi en mycket lyckad dag. I hela Sverige var det 3 500 barn som kom i kontakt med snö på olika sätt och tills i år har vi utvecklat konceptet ytterligare, säger Charlotta Bürger Bäckström.

Fakta World Snow Day:
World Snow Day är ett årligen återkommande internationellt evenemang med syfte att ge så många barn som möjligt chansen att uppleva glädjen med snö. Läs mer på www.allapasno.nu

Fullständigt program för dagen finns på http://www.skistar.com/sv/hammarbybacken/om-hammarbybacken/aktuellt/

Om Hammarbybacken
Hammarbybackens läge mitt i Stockholm är unikt och gör alpin skidåkning tillgängligt för hundratusentals människor i Stockholmsområdet. För att ta sig till backen behövs ingen bil, man kan enkelt åka buss eller tvärbanan till Hammarby Sjöstad och promenera till liften med skidorna eller brädan under armen.

För mer information:
Charlotta Bürger Bäckström, projektledare Alla på Snö, Svenska Skidförbundet
Mail: charlotta.burger@skidor.com
Telefon: +46(0)70-372 00 41

John Andersson, platschef Hammarbybacken
Mail: john.andersson@skistar.com
Telefon: +46(0)280 88055

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge och Hammarbybacken i Stockholm. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Åsa Bergendorf

Presskontakt Marknads- & kommunikationschef +46 10 810 96 26