Vocab bäst i klassen i Stockholm Innovations & Growths nya program Go Global

Språkinlärningsföretaget Vocab lyckades bäst av deltagarna i Stockholm Innovation & Growths program Go Global där välkända entreprenörer delar med sig av hemligheterna bakom sina internationella framgångar. Stockholm Innovation & Growths nya program Go Global vänder sig till relativt nystartade teknikföretag med internationella ambitioner. Deltagare har varit företag som redan säljer och levererar till kunder i Sverige men som ännu inte påbörjat en organiserad export. Under programmets gång har deltagarna arbetat fram konkreta internationaliseringsplaner under ledning av redan etablerade entreprenörer som delat med sig av sina erfarenheter från lyckade internationella lanseringar. Deltagarna har fått kunskaper om hur de hittar den bästa marknaden, skapar lyckade strategier och hittar en lämplig expansionsform – allt för att internationaliseringen ska bli så kostnadseffektiv och framgångsrik som möjligt. Vid avslutningen av Go Global följde en utvärdering där en panel av internationella riskkapitalister från Benchmark Capital, Vision Capital, Pod Holding och Eqvitec, analyserade respektive företags potential att lyckas internationellt. Språkinlärningsföretaget Vocab, med grundaren Niss Jonas Carlsson i spetsen, visade upp bäst förutsättningar att lyckas. – Vocab grundades med målet att nå en internationell marknad, vilket gjorde oss väl förberedda för Stockholm Innovation & Growths utbildning Go Global. Att programmet leds av väletablerade entreprenörer med ger också ovärderliga kunskaper, säger Niss Jonas Carlsson, VD och grundare av Vocab. – Nu har vi också inlett en expansion på den ryska marknaden där vi inom kort lanserar vår produkt tillsammans med en ledande rysk utbildningsaktör. Dessutom kommer vi under våren att besöka Japan som ett av 30 utvalda europeiska IT-företag, säger Niss Jonas Carlsson. Under Stockholm Innovation & Growths program Go Global deltog ett tiotal företag som fick ta del av erfarenheter gjorda av bland annat Hans Otterling, grundare Streamserve, Ann Louise Palm, VD Appear Networks, Martin Thunman, VD Packetfront, Ulf Sundström, VD Micronic Lasersystems, Johan Hellqvist, COO Xelerated. Samtliga med erfarenhet av att lansera sin verksamhet på utländska marknader. – I programmet Go Global kan vi inympa redan gjorda erfarenheter hos de deltagande företagen. Det ger dem en stor fördel framför andra entreprenörer i samma situation och gör Go Global till ett efterfrågat program som kompletterar vår nuvarande verksamhet inom Stockholm Innovation & Growth, säger Thomas Arctaedius, affärscoach på Stockholm Innovation & Growth och en av kursledarna av Go Global. För mer information: Pär Hedberg, VD på Stockholm Innovation & Growth, 0708-550318, par.hedberg@stockholminnovation.com Niss Jonas Carlsson, VD Vocab, 0707-485693, nissjonas@vocab.se Stockholm Innovation & Growth AB, grundat 2002, ger industriell affärsutvecklings hjälp till nystartade teknikföretag. Bolaget finns i Kista Science City och på KTHs campus Valhallavägen i Stockholm. För att kunna erbjuda riskvillig finansiering till företag som antas, startades Kista Investment Network under 2003. Medlemmar är affärsänglar – privatpersoner med industriell bakgrund i teknikföretag. Stockholm Innovation & Growth ägs av Stiftelsen Electrum. Vd är Pär Hedberg. STING har sedan 2002 värderat över 300 nya teknikföretag i Stockholm och valt ut ett 20 tal som fått hjälp med affärsutveckling, finansiering, säljutveckling, industrialisering mm. Exempel på sådana bolag är: Phoxtal, Replisaurus Technologies, Cernolux, Scirocco, Inview, Syntune, Opticall och Vocab. www.stockholminnovation.com Vocab AB grundades 2002 och verksamheten har bedrivits i bland annat Nya Zeeland, Frankrike, Ryssland och Japan vilket givit en bred inblick i metodiken från inlärarperspektivet och utgör idag basen för de system för inlärning som Vocab levererar. Vocabs forskning, utveckling och design sker i Kista utanför Stockholm, medan merparten av mjukvaruutveckling sker inom ramen för Vocab Offshore Development Center hos Star Software i S:t Petersburg. Kostnadseffektiviteten är hög och utvecklingsresurserna kan snabbt skalas upp och ned Till företagets kunder kan framhållas Göteborgs universitet, Södertörns Högskola, Sverigefinska folkhögskolan, Föreningen Norden samt Västra Götalandsregionen. www.vocab.se

SkiStar Pressjour (endast akuta frågor)

Presskontakt +46 10 810 96 26