Vita snuset på topplistan över vanligaste skräpet i fjällorter

Det som glöms i snö kommer fram i tö. Det har SkiStars medarbetare än en gång fått erfara när de för tredje året i rad genomförde en skräpplockardag på samtliga fyra destinationer i Sverige. Totalt plockades över 26 000 skräpföremål och över hälften av skräpet som hittades innehöll plast. Några av de vanligaste skräpen var fimpar, snusprillor, förpackningar från godis och glass samt påsförslutare, visar en undersökning av Håll Sverige Rent och fjällturismföretaget SkiStar.

Håll Sverige Rent har på uppdrag av SkiStar genomfört en undersökning av nedskräpningen på de fyra svenska destinationerna. Initiativet är en del av samarbetet ”Håll Fjället Rent” där Håll Sverige Rent och SkiStar tillsammans verkar för att minska nedskräpningen och uppmärksamma problemet i fjällvärlden. SkiStars personal i Åre, Sälen, Vemdalen och Stockholm Hammarbybacken genomförde därför nyligen en årlig skräpplockardag och registrerade det insamlade skräpet.

Totalt plockades 26 144 skräpföremål, motsvarande nästan 6,5 ton skräp, under en dag. Bland annat plockades 4 804 cigarettfimpar, 4 215 snusprillor och 1 499 påsförslutare i närheten av restauranger, boenden och liftområden.

Vita snuset med på topplistan

Undersökningen visar att några av de vanligaste skräpen som hittades var fimpar, snusprillor, förpackningar från godis och glass samt påsförslutare. Jämfört med förra året har antalet skräpiga snusprillor ökat på alla destinationer utom i Sälen. Då Håll Sverige Rent i år börjat särskilja det vita snuset från det bruna kan vi se att 77 % av prillorna som hittades på marken var vitt snus.

–Snusprillor innehåller plast och bryts inte ner i naturen. Det gör prillan, likt fimpen, till en riktigt värsting. Och det vita snuset blir alltmer populärt, särskilt bland ungdomar. Det är en oroande utveckling både för människors hälsa men också nedskräpningen framöver, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Färre påsförslutare vid grillplatser

En stor förändring jämfört med förra året var mängden påsförslutare som hittades. Det var framför allt i Åre som antalet påsförslutare minskat drastiskt – från 6 508 stycken till 879 stycken, motsvarande 86 %.

–En förklaring till minskningen kan vara att vi i år satsat extra mycket på kommunikationen kring problematiska småskräp som ofta uppstår vid grillplatserna, där påsförslutare tidigare legat i topp. Flera påsförslutare har också fått färg i stället för att vara helt vita, vilket kan bidra till att de syns bättre om de tappas i snön, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.

Fyrahundra av SkiStars medarbetare deltog i skräpplockningen och arbetet för en renare fjällvärld fortsätter nu även under sommarsäsongen. Förutom att SkiStars medarbetare plockar skräp så utförs skräpplockning även av lokala idrottsföreningar och skolor på destinationerna.

–Vi behöver fortsätta att sprida information om vikten av att ta hand om vår fjällmiljö, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar. Nu när sommarsäsongen har startat på våra destinationer vill vi verkligen uppmana alla som vandrar, cyklar eller på annat sätt utforskar fjällvärlden att inte lämna något efter sig. Det är angeläget att vi alla hjälps åt att ta ansvar för att hålla vår fantastiska fjällmiljö ren och skräpfri.

10 vanligaste skräpföremålen 2024

Snusprilla

Godis, snacks och glassförpackning

Metall, övrigt

844

Övriga engångsprodukter oavsett material

650

Glas, trasigt

617

Läsk- / ölburk och liknande

601

10 vanligaste skräpföremålen 2023

Snusprilla

Godis, snacks och glassförpackning

Läsk- / ölburk och liknande

Annat exklusive fimpar och snus

816

Metall, övrigt

794

Övriga plastförpackningar

355

5 vanligaste skräpföremålen på varje destination

Sälen: totalt plockades 7 630 skräpföremål. Antal medarbetare: 200 st. Specifik bild finns relaterade till pressreleasen.

1644

1235

1015

888

Godis- / snacks- / glassförpackning

484

Åre: totalt plockades 8 809 skräpföremål. Antal medarbetare: 120 st. Specifika bilder finns relaterade till pressreleasen.

1695

1239

879

669

639

Vemdalen: totalt plockades 8 278 skräpföremål. Antal medarbetare: 40 st. Specifik bild finns relaterade till pressreleasen.

2180

1731

683

599

554

Hammarbybacken: totalt plockades 1 427 skräpföremål. Antal medarbetare: 40 st. Specifik bild finns relaterade till pressreleasen.

341

230

226

Godis- / snacks- / glassförpackning

171

96

Fler resultat från undersökningen

• Totalt sett har engångsmuggar i plast minskat med 48 % i år jämfört med förra året. Det kan ha sin förklaring genom EU:s engångsplastdirektiv som tidigare i år gjorde det förbjudet att sälja engångsmuggar i plast.
  • Antalet plastsugrör har ökat i år jämfört med förra årets mätning, trots att sugrör i plast förbjöds år 2022. I år hittades totalt 244 plastsugrör jämfört med 137 förra året.
  • Allt fler tar hand om sina läsk- och ölburkar och årets resultat visar en halvering i antal jämfört med förra året, från totalt 1 290 burkar förra året till 601 burkar i år.

____________________________________

Om Håll Fjället Rent

Genom initiativet Håll Fjället Rent samarbetar Håll Sverige Rent, Hold Norge Rent och SkiStar för att minska nedskräpningen på skidorterna och intilliggande natur- och fjällområden.

I år har SkiStar satsat extra mycket på kommunikation till gäster. Bland annat genom budskap på stortavlor, i skidliftar och i sociala medier. En informationsfilm om det vita skräpet har också tagits fram för att belysa problemet med just småskräpet som uppstår kring grillplatser. Läs mer om Håll Fjället Rent här >>

För mer information:

Sälen: Tomas Berg, 070 679 72 62 alt tomas.berg@skistar.com