Trysil och Hemsedal öppnar för skidåkning redan nu till helgen

En kall start på vintern har skapat goda förutsättningar för en tidig skidpremiär. På fredag den 6 november öppnar Trysil och dagen efter följer Hemsedal.

På fredag öppnar Trysil två backar, två liftar och barnområdet Eventyr på sydsidan av fjället. Totalt har Trysil vid öppning 1,8 km åkbara pister.

- Vi har bra med snö för att öppna för säsongen och prognoserna för helgen ser bra ut, säger driftchef Jan Linstad på SkiStar Trysil.

- Nu återstår hårt arbete fram till fredag med att skyffla snö, preparera och säkra backarna samt färdigställa liftarna. Nästa helg har vi Ski In i Trysil och tar emot tusentals gäster, säger Jan vidare.

Mest åkbar fallhöjd i Hemsedal

Hemsedal öppnar med 450 meter åkbar fallhöjd och 1,8 kilometer öppna pister. Den 13 november planeras öppning av ytterligare liftar. Detta innebär att Hemsedal kommer att vara den destination som har mest åkbar fallhöjd och öppna pister så tidigt på säsongen i Norge.

- Öppnar vi så gör vi det ordentligt. Sedan håller vi öppet alla dagar fram till den 2 maj 2010, säger Trond H Østby destinationschef SkiStar Hemsedal.

For mer information vänligen kontakta:

SkiStar Trysil

Jan Linstad, driftsjef, tel: +47 992800 80

Audi Heldaas, informasjonsansvarlig, tel: +47 992800 76 E-post:audi@skistar.com

SkiStar Hemsedal

Marit Foss, presskontakt, tel: +47 32 05 53 18 E-post:marit.foss@skistar.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 51%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Åsa Bergendorf

Presskontakt Marknads- & kommunikationschef +46 10 810 96 26