Tandådalen Winter Weekend lockar världsstjärnor

I helgen, 25-27 mars, är det dags för årets upplaga av Tandådalen Winter Weekend. Under tre dagar lockar Sälen världsstjärnor inom både snowboard och skidor när tävlingarna Oxborn Session och Secondhands Golden Air avgörs. Spektakulära shower och upplevelser utlovas.

2010 års upplaga av Tandådalen Winter Weekend har vuxit till en av Europas största skid- och snowboardshower. Huvudmomenten i Tandådalen Winter Weekend är Slopestyle-tävlingarna Oxborn Session och Secondhands Golden Air. Vid sidan av showerna kommer publiken även kunna testa de senaste produkterna från de största leverantörerna, ta del av underhållning i backen och få autografer från deltagarna. 2009 kom ca 6 500 personer för att se finalerna av Oxborn Session (snowboard) och Secondhands Golden Air (skidor).

– Tandådalen Winter Weekend bjuder in till en riktig folkfest och i år har vi ett starkare startfält än någonsin. Vi ser fram emot ett publikrekord där vi tror att närmare 10 000 personer kommer besöka eventet, säger Fredrik Rydén på SkiStar Sälen.

Oxborn Session (lördag 27 mars)

Oxborn Session startades av Jon Oxborn, 2004 i Lindvallen, som ville anordna en tävling för sig själv och sina kompisar i svenska snowboardeliten. Inför 2006 flyttades tävlingen till Tandådalen där man har lång erfarenhet av liknande event, som FIS World cup i Snowboard. 2009 års upplaga av Oxborn Sessions sågs av ca 4000 personer och bjöd på show och upplevelser av världsklass.

Årets upplaga av Oxborn Session bjuder på det starkaste startfältet och den största prissumman hittills, åkarna i Oxborn Session kommer att göra upp om totalt 70 000 SEK. Tävlingen pågår under 1 timme som är indelad i 4 st olika 15 minuters delmoment:

Moment I: BEST STYLE där åkarna för max göra rotationer upp till 540 grader.

Moment II: BEST TECHNICAL där åkarna inte får göra mindre rotationer än 540 grader.

Moment III: HIGHEST AIR där åkarna ska åka så högt som möjligt i ”cornern” som finns längst ned i arena.

Moment IV: OVERALL WINNER åkarna bedöms under alla moment. Här har även publiken chans att påverka med applåder och jubel!

Några av åkarna som är klara för årets upplaga av Oxborn Session;

Halldór Helgason (isl), Gjermund Bråten (nor), Chris Sörman (swe), Anton Bilare (swe), Kevin Bäckström (swe), Sindre Iversen (nor), Aleksander Oestreng (nor), Torgeir Bergrem (nor), Ludwig Lejkner (swe), Alessandro Boyens (ger), Joni Malmi (fin), Kim Rune Hansen (nor), Ulrik Badertscher (nor).

Secondhands Golden Air (fredag 26 mars)

Som komplement till snowboardtävingen Oxborn Sessions var det premiär för Secondhands Golden Air 2009. Den första upplagan av Secondhands Golden Air bjöd på åkning av yttersta världsklass och ca 1500 personer såg Didrik Thorén (swe) hoppa hem segern precis framför norrmannen Christoffer Frankum. Årets deltagare i Secondhands Golden Air gör upp om en total prissumma på 50 000 SEK. Liksom Oxborn session så är Secondhands Golden Air en showtävling med mycket spektakulär åkning.

Några av åkarna som är klara för årets upplaga av Secondhands Golden Air;

Didrik Thorén, Christopher Frankum, Aleksander Aurdal, Ole Mustad, Kim Boberg, Lasse Nyhaugen, Niklas Karlsson, Simon Ericsson, Tom Oliver Hedvall, Oskar Wester, Mattias Johansson, Jakob Lundberg, Erik Pousette, Daniel Jönsson, Johan Lilja och Alexander Hebbe.

Kort om övriga aktiviteter

Junkcamp är ett camp för barn/ungdomar 8-15 år. Campet arrangeras fredag och lördag, fredag för snowboardåkare och lördag för skidåkare. Deltagare från Oxborn Session och Secondhands Golden Air ställer upp som coacher där man bland annat kan få chansen att åka med Chris Sörman (snowboard) eller Niklas Eriksson (skidor). Antalet deltagare är dock begränsat till 25 st/dag, anmälan görs på www.salenparks.com.

Junkarea är platsen där man kan se och pröva produkter från Junkyard.se. Här kommer man även kunna delta i massor av roliga aktiviteter, få autografer från åkarna i Oxborn Session och Secondhands Golden Air och kolla på miniramp skate jam. Skön musik utlovas även från scenen!

Mer info om Tandådalen Winter Weekend finner ni på www.salenparks.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Rydén

Eventansvarig Skistar Sälen

fredrik.ryden@skistar.com

Marknads- och försäljningschef Skistar Sälen

076-118 60 02

linda.morell@skistar.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Åsa Bergendorf

Presskontakt Marknads- & kommunikationschef +46 10 810 96 26