Stort internationellt startfällt när Maxi Avalanche 2011 kom till Åre

Stort internationellt startfällt när Maxi Avalanche 2011 kom till Åre

Det blev fortsatt fransk segeryra när den fjärde upplagan av Maxi Avalanche avgjordes i Åre under helgen. 150 tävlande stod på startlinjen, varav hälften internationella åkare. Än en gång tog en fransman hem segern. Av svenskarna var Åreåkarna bäst och knep fjärdeplatsen på både dam- och herrsidan.

Vinnare av årets upplaga av Maxi Avalanche i Åre blev Franck Parolin, Frankrike. Franck Parolin vann även 2010 och befäster härmed den franska dominansen. Det har varit franska segrare samtliga fyra gångerna som tävlingen körts i Åre.

Även på andra plats hittade vi en fransman, Nicolas Lau.Medan tysken Tobias Woggon slutade trea.

Åres egen Herman Ölund som tävlar för Åre Bergscyklister kom på fjärde plats följd av ytterligare en fransman, Guillaume Farin på femte plats.

Också bland damerna så blev det en fransk seger genom Morgane Such. På andra plats kom Myriam Saugy från Schweiz och Laura Janhunen från Finland slutade trea. Titelförsvararen och Åreåkaren Hanna Oleträ slutade fyra och Kristin Svensson från Falun slutade femma.

Samtliga resultat finns på Avalanchecup.com

För mer information:
Ulf Olofsson, Åre Bike Park
Telefon: +46 70 522 09 16

Helena Engelbrecht, vik. PR & Informationsansvarig SkiStar Åre
E-post: helena.engelbrecht@skistar.com
eller besök SkiStar Åres pressrum på www.skistar.com/are

Bilder från tävlingen finns på vår ftp
ftp.skistar.com
User: press
Pass: 2008Media!

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Presskontakt +46 10 810 96 26