Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef, SkiStar AB

Stabil omsättningstillväxt – högt bokningsläge till vinter

SKISTAR BOKSLUTSKOMMUNIKÉ SEPTEMBER 2022-AUGUSTI 2023

FJÄRDE KVARTALET

• Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet ökade med 121 MSEK, 54 procent, till 345 MSEK (224).
  • Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet uppgick till -230 MSEK (-265), vilket är en förbättring med 35 MSEK, 13 procent.
  • Reavinster från exploateringsverksamheten ingick med 63 MSEK (-4).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -2,64 SEK (-2,70).

HELÅRET

• Nettoomsättningen för helåret ökade med 189 MSEK, 5 procent, till 4 281 MSEK (4 092).
  • Rörelseresultatet för helåret minskade med 280 MSEK, 32 procent, till 604 MSEK (884).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 5,13 SEK (8,50), vilket är en minskning med 40 procent.
  • Reavinster från Fastighetsutvecklings- och exploateringsverksamheten ingick med 75 MSEK (57).
  • Styrelsen föreslår en vinstutdelning om 2:60 SEK (3:00) per aktie, motsvarande totalt 204 MSEK (235). Utdelningen utgör 51 procent (36) av koncernens vinst efter skatt.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN OCH EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Stark efterfrågan för fjällsemester inför vintersäsongen 2023/24 med ett bokningsläge, mätt i antalet bokade objektsnätter i SkiStars logiförmedling, om + 7 procent jämfört med vid samma tidpunkt föregående år.
  • Ny organisation på plats från den 1 september 2023 för att nå mer effektiva och långsiktigt hållbara arbetssätt för vår helårsverksamhet med anpassad kostnadskostym. Lina Gabrielson, hotell- & lodgedirektör, anslöt till koncernledningen per samma datum samtidigt som Petra Hallebrant, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, lämnade koncernledningen.
  • Efter räkenskapsårets slut har SkiStar fullföljt förvärv av Trysilguidene AS, med skidskoleverksamhet i Trysil, samt en fastighet för sportshopsverksamhet i Klövsjö, Vemdalen.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger vd Stefan Sjöstrand:

Ytterligare ett verksamhetsår har passerat då vi fortsatt vår transformation till ett fjällturismbolag som erbjuder aktiv avkoppling året runt. Vi kan konstatera att vi fortsätter att växa samtidigt som resultatet för 2022/23 påverkades av högre omkostnader än förväntat.

Sommarsäsongen bygger volym för framtiden
Vi inleder med att sammanfatta det fjärde kvartalet som numera är präglat av en sommarsäsong, där vi nådde 345 MSEK i intäkter, en ökning med 121 MSEK (+54 procent), och ett rörelseresultat på -230 MSEK, vilket är en mindre förlust jämfört med samma period föregående år (-265 MSEK). Enligt plan har vi fortsatt att bygga volym för framtiden under sommarmånaderna, då prisjusteringen av både Bike/TrailPass och införandet av destinationspass samt sänkt pris på cykelhyra har gett effekt. Vi har haft fler aktiva gäster på våra destinationer under kvartalet, då andelen aktivitetsdagar under perioden ökat med 16 procent till 253 000 (218 000). Dessutom är det ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete att sätta fler människor i rörelse året runt. Exploateringsverksamheten har bidragit positivt i kvartalet med ökade intäkter (101 MSEK) och ett rörelseresultat som har ökat med 68 MSEK.

Stabil omsättningstillväxt
Helåret visar att vi fortsatt har en tillväxt då vi ökat omsättningen med 4,5 procent, till 4 304 MSEK (4 118 MSEK) samt ett rörelseresultat på 604 MSEK (884 MSEK). Under året har vi haft ökade personal- och marknadsföringskostnader kopplat till den utökade helårsverksamheten samt ökade reparations- och underhållskostnader. Som aviserats tidigare ser vi över våra kostnader och har från och med den 1 september 2023 en ny organisation på plats för att nå mer effektiva och långsiktigt hållbara arbetssätt för vår året runt-verksamhet med anpassad kostnadskostym. Besparingarna bedöms ge en helårseffekt om 50 MSEK.

Vi har haft många gäster under året och antalet skid- och aktivitetsdagar uppgick till 5 935 145 (6 322 000), vilket är det näst bästa någonsin, efter fjolårets rekord.

Basen för vår affärsmodell och den främsta försäljningskanalen är våra digitala plattformar. Under året har vi intensifierat digitaliseringen. Totalt hade vi 33 (28) miljoner digitala besök samt en försäljning på 2,7 (2,3) miljarder kronor via våra digitala kanaler. Idag sker 70 procent av alla köp på skistar.com eller i SkiStar-appen, som ligger helt i linje med vår strategi att möta gästen där gästen vill vara. Dessutom ökar vi antalet medlemmar och vår kunddatabas SkiStar Member där vi idag har närmare 1,8 miljoner medlemmar (1,5), vilket skapar goda förutsättningar för tillväxt och fler affärsmöjligheter. Vi fortsätter att ta marknadsandelar inom retail och ökade försäljningen under året, både online på skistarshop.com (+39 procent) och i våra fysiska butiker (+6 procent). Verksamheten inom Fastighetsutveckling och exploatering fortsätter i en något lägre takt i linje med vår strategi.

På väg mot fler hållbara fjällupplevelser
För SkiStar kommer klimatförändringarna ha en direkt och betydande påverkan på verksamheten i framtiden. Vita, kalla vintrar är en förutsättning för vinterverksamheten, där vårt geografiska läge i Skandinavien kommer att vara gynnsamt, enligt de senaste forskningsrapporterna, bland annat en studie nyligen publicerad i Nature Climate Change. För att minska vårt klimatavtryck har vi satt ambitiösa mål att halvera vårt klimatavtryck till 2030. För att försäkra oss om att arbetet är tillräckligt har klimatmålen utvecklats för att uppfylla målsättningarna i Parisavtalet, i linje med Science Based Targets initatives (SBTi) metod. Glädjande är att SBTi godkände målen i juni 2023. Ett fokusområde för att både minska vår energiförbrukning och spara kostnader har varit energieffektivisering. Tack vare effektivare snöläggning och en översyn av vår energianvändning har vi lyckats minska användningen med tio procent under året.

Fortsatt stark efterfrågan till vintern
Trots konjunkturläget och utmanande ekonomiska tider för många hushåll fortsätter den starka efterfrågan på fjällsemester i vinter. Mätt i antalet bokade objektsnätter genom SkiStars logiförmedling så har vi till vintern ett bokningsläge på +7 procent, jämfört med samma tidpunkt föregående år. Vi ser fortsatt ett stort intresse från våra utländska gäster från framförallt Danmark men även andra marknader såsom Tyskland, Storbritannien och Nederländerna, drivet av en valutafördel som ger en extra prisvärd semester. Extra glädjande är att vi nu även ser en ökning hos våra inhemska gäster från Sverige och Norge.

Till vintersäsongen har vi, som tidigare kommunicerats, gjort stora investeringar för att kunna leverera ännu fler minnesvärda fjällupplevelser för våra gäster och samtidigt skapa tillväxt och värde för våra aktieägare på kort och lång sikt. Jag är stolt över alla nyheter vi presenterat till vintern såsom nya, moderna Söderåsen Express i Sälen, Lodge Express i Hemsedal samt utökad liftkapacitet i Sadelnområdet i Åre. Dessutom ännu bättre snöproduktion, fler matupplevelser och inte minst tillskottet av nya SkiStar Lodge Trysil och SkiStar Lodge Vemdalen till vårt affärsområde Lodge & Hotell.

Jag är därmed hoppfull inför framtiden med ett fortsatt stort intresse för minnesvärda fjällupplevelser på SkiStars destinationer och ser med tillförsikt fram emot en lång och fin vintersäsong.

Stefan Sjöstrand,

Läs hela rapporten

Telefonkonferens och webbpresentation m.m:
Tisdagen den 3 oktober 2023 klockan 10.00 CET.
Webbsändning: https://financialhearings.com/event/44267

För registrering och inringningsuppgifter till telefonkonferensen, följ länken ovan. Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in och registrera dig några minuter innan konferensen börjar. Presentationen och en inspelad version av webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på samma webbplats efter sändningen.

Ytterligare information lämnas av:
Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.
Martin Almgren, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.