Vasaloppet Bike Festival Sälen - Under en hel vecka kommer evenemanget att inkludera över 30 olika aktiviteter, noggrant utformade för att tillgodose behoven hos deltagare i alla åldrar och på alla färdighetsnivåer.

SkiStar Sälen och Vasaloppet utökar sitt samarbete med introduktion av Vasaloppet Bike Festival under Cykelvasan 2024

Sälen, augusti 2024 – SkiStar och Vasaloppet introducerar Vasaloppet Bike Festival som är en ny och spännande satsning till årets Cykelvasa – Nordens största mountainbikelopp. Intresset för att bo och semestra i Sälen under cykelloppet har ökat sedan förra året och nu väntas ännu fler besökare.

- I samarbetet mellan oss och Vasaloppet tar vi nu ett viktigt steg med målet att främja en aktiv livsstil och etablera Sälen som en ledande destination för cykelturism med fokus på familjen. Att delta i Cykelvasan 2024 och Vasaloppet Bike Festival erbjuder inte bara en möjlighet att uppleva sommarmiljön här i Sälen, utan också chansen att kombinera Cykelvasan med andra sommaraktiviteter som sommarskidåkning, mountain coaster, klätterpark med mera. Just nu ser vi en ökning med 6 procent för våra logibokningar jämfört med förra årets Cykelvasa så det är tydligt att intresset för en aktiv semester i Sälen växer, säger Tomas Berg, destinationschef SkiStar Sälen

Under en hel vecka kommer evenemanget att inkludera över 30 olika aktiviteter, noggrant utformade för att tillgodose behoven hos deltagare i alla åldrar och på alla färdighetsnivåer. Besökarna kan se fram emot en rad utställningar med det senaste inom cykling samt uppvisningar och social rides med välkända profiler från cykelvärlden. Festivalen kulminerar i Vasaloppet Bike Party, en festlig sammankomst som främjar gemenskap och firande.

- Vi fortsätter att satsa på evenemangsprogrammet för att skapa ännu mer feststämning under Vasaloppets sommarvecka. På Vasaloppet Bike Festival ligger fokus på familjen och här finns aktiviteter för alla åldrar, där de flesta aktiviteter också är gratis, säger Lena Hermansson, affärsutvecklingschef på Vasaloppet.

Hittills är nära 10 000 cyklister anmälda till Cykelvasan 2024 och prognosen pekar på över 15 000 deltagare. Lördag 10 augusti avgörs den 16:e upplagan av Cykelvasan 90 som även direktsänds i SVT. Båda fjolårssegrarna, Amanda Bohlin, Åtvidaberg, och Kristian Klevgård, Norge, är anmälda.

Förutom evenemanget Vasaloppet Bike Festival i Sälen, finns det ett flertal olika evenemang som äger rum i Sälen under sommar och höst. Ett helt nytt evenemang är Women's Mountainbike Weekend den 5-7 juli i Lindvallen, Sälen. Även detta är ett samarbete mellan Vasaloppet och SkiStar som tillsammans med cykelklubben och communityn SHe Rides hoppas kunna sänka tröskeln och få fler kvinnor att börja cykla genom en inspirerande cykelhelg i Sälen. Huvudcoach under helgen är Jessica Clarén, officiell Vasaloppscoach, elitcyklist och grundare av SHe Rides. Här finns hela evenemangskalendern >>

I Sälen är sommar- och höstsäsongen igång 6 juni–3 november. Här finns mer information om detaljerade öppettider för olika aktiviteter >>

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tomas Berg, destinationschef SkiStar Sälen Mail: tomas.berg@skistar.com Tele: 070- 679 72 62

Ökning i logibokningen för Sälen är mätt i antalet bokade objektsnätter genom SkiStars logiförmedling.